Zasada działania wtryskiwacza benzynowego – różnice dla poszczególnych typów
W naszej warsztatowej praktyce niejednokrotnie pojawia się pytanie dotyczące tego, jaka jest zasada działania wtryskiwacza benzynowego, ze wskazaniem na różnice dla poszczególnych typów występujących w pojazdach z silnikiem na benzynę, a ten artykuł powstał, by te kwestie wyjaśnić. W tym miejscu musimy zaznaczyć, że nie będziemy omawiać zagadnienia takiego, jak budowa i zasada działania wtryskiwacza jednosprężynowego, który jest jednym z rodzajów tego podzespołu występującym w środowisku silnika wysokoprężnego i informacji o jego funkcjonowaniu polecamy szukać na stronach skupionych wokół systemu Common Rail.
1. Rodzaje wtryskiwaczy benzyny z uwzględnieniem indywidualnych ich cech
Tymczasem skupimy się wokół wtrysków do benzyny, gdzie w tym akapicie omówimy ich rodzaje, a w następnym znaczenie kolorów nadanych przez producentów. Proces łączenia paliwa i powietrza zależy od kilku cech, którymi powinien charakteryzować się potrzebny wtryskiwacz, te wyróżniki pozwalają na wyodrębnienie kilku rodzajów tych podzespołów. Wiedząc, jakie właściwości posiada wtryskiwacz, łatwiej będzie zrozumieć zasadę jego działania, jakie są to atrybuty? Każdy typ z grupy tych podzespołów cechuje się inną ilością strumieni dawkowanego paliwa kątem, pod jakim jest odchylony oraz kątem odchylenia pojedynczej strugi cieczy, a także średnią wielkością kropli, z których składa się cały, ale pojedynczy strumień paliwa. Te zależności związane są z charakterystycznymi cechami budowy silnika, na które wpływ mają między innymi konstrukcja układu zasilania, czy geometria układu dolotowego. Biorąc pod uwagę pierwszy parametr, jakim jest ilość strug wtryskiwanego paliwa, te podzespoły dzielimy na jednootworowe, dwuotworowe oraz wielootworowe, do czego dodać należy kwestię odchylenia osi pojedynczego lub kilku strumieni paliwa, która nie musi być równoległa do osi całego wtryskiwacza. Dołóżmy do tego informację, że wyżej wymienione to są wtryskiwacze obecne w układach pośredniego wtrysku benzyny, a te systemy można jeszcze podzielić na jedno- i wielopunktowe. Nie wspomnieliśmy jeszcze o tym, że istnieje także forma bezpośrednich układów wtryskowych, ale tym zajmiemy się w dalszej części artykułu.
2. Jakie informacje posiadają kolory wtryskiwaczy benzyny?
W kontekście zagadnienia takiego, jak kolory wtryskiwaczy benzyny, pragniemy zaznaczyć, iż bynajmniej nie chodzi o upodobania producentów, a o oznaczenie ciśnienia wtryskiwacza. Dlatego w przypadku wymiany danego koloru na inny, a konstrukcyjnie podobny podzespół, można się niemiło rozczarować, szczególnie gdy doszło do inwestycji w nowy zestaw. Z tego wynika, że gdy dojdzie do sytuacji wskazującej na przykład na lejący wtryskiwacz benzyny, jego objawy nie powinny już skłaniać do refleksji w kontekście tego, jak wyczyścić wtryskiwacze benzyny, a uświadomić, że potrzebne są zabiegi wykonane przez profesjonalistów. Tylko taka usługa gwarantuje ratunek dla pozornie niedziałających wtryskiwaczy. Poświęcanie czasu na obliczanie jednostek w celu zamiany nadanych wtrysków na inne, nie ma uzasadnienia, gdy sprawdzi się ich parametry z użyciem numeru VIN, a organizowanie domowego laboratorium jest nieopłacalne przede wszystkim w kontekście takim, jak sama budowa wtryskiwacza benzynowego, który bez dedykowanych urządzeń oraz doświadczonych diagnostów, nie pozwoli się dokładnie wyczyścić.
Wielopunktowy wtrysk paliwa – zasada działania wtryskiwaczy w różnych układach
Zacznijmy od początku, czyli jednopunktowego wtrysku paliwa, który jest starszym i tańszym w serwisowaniu układem niż wielopunktowy, a sposób jego działania polega na dozowaniu paliwa przez jeden wtryskiwacz do układu dolotowego, który dostarcza benzynę wszystkim cylindrom. Zasada działania w przypadku konstrukcji, jaką jest wielopunktowy wtrysk paliwa różni się tym, że każdy cylinder ma przypisany osobny wtryskiwacz, który umieszczony jest w bliskim sąsiedztwie zaworów ssących. Jest więc zdecydowanie bardziej precyzyjny niż poprzednik, co gwarantuje lepsze osiągi silnika, szczególnie w stosunku do zużycia paliwa. Najnowszym systemem jest konstrukcja oparta na bezpośrednim wtrysku paliwa, jej podobieństwo do wcześniejszej wersji polega na tym, że w tym przypadku każdy cylinder także ma dedykowany wtryskiwacz. Różnicą jest dawkowanie paliwa bezpośrednio do komory spalania, co związane jest z jeszcze większą precyzją i maksymalizacją wykorzystania możliwości silnika z jednoczesnym uzyskaniem przyzwoitego spalania benzyny. Najnowszy system wydaje się więc najbardziej opłacalną konstrukcją, jednak warto zwrócić uwagę na koszt ewentualnego serwisowania tego układu, który ze względu na swoją skomplikowana budowę jest kosztowny, a także wrażliwy na paliwo niskiej jakości. Jeśli jednak kierowca do momentu usterki nie zdawał sobie sprawy ze znaczenia klasy używanego paliwa, to w tych okolicznościach musi mieć świadomość, że jedynym słusznym sposobem na to, jak czyścić wtryskiwacze benzynowe jest skierowanie się do specjalistycznej pracowni, gwarantującej profesjonalną usługę, która pozbawi podzespoły nagromadzonych osadów, skutecznie usprawniając ich pracę.
Komentarze