Rodzaje wtryskiwaczy benzynowych a silnik GDI
Niejednokrotnie wśród użytkowników samochodów zasilanych benzyną pojawia się pytanie dotyczące tego, jakie są rodzaje wtryskiwaczy benzynowych a silnik GDI.

1. Silnik GDI – o co tyle hałasu?
Motor wymieniony w tytule tego akapitu, różni się od konwencjonalnego silnika mającego zapłon iskrowy, odmienną budową pozwalającą na wtryskiwanie benzyny wprost do komory spalania dedykowanej każdemu cylindrowi. Jest to więc silnik z bezpośrednim wtryskiem a opinie, które można o nim znaleźć, są bardzo różnorodne, jednak bez wątpienia jest to konstrukcja nowsza niż ta zawierająca jednopunktowy wtrysk paliwa. Samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny posiadają napęd, którego pionierem była marka Mitsubishi, w 1995 roku wypuszczając silnik benzynowy mogący konkurować z produktami sygnowanymi nazwiskiem Diesel. Silnik GDI w porównaniu do tradycyjnie rozumianego motoru benzynowego oferuje świetną moc popartą niewielkim zużyciem paliwa oraz wysoki moment obrotowy, co może dać wrażenie, że jest to jednostka wysokoprężna.
2. Wielopunktowy wtrysk paliwa a inne typy – zasada działania i porównanie
Chcąc omówić powyższe zagadnienie, odpowiemy na pytanie czym różni się wtrysk jednopunktowy od wielopunktowego? Typ pierwszy, znany też jako Single Point Injection, co jest rozwinięciem skrótu SPI, pracuje tak, że będąc umiejscowiony w kolektorze, obdziela paliwem wszystkie cylindry. Drugi zaś, nazywany także Multi Point Injection (MPI), funkcjonuje tak, że każdy cylinder ma dedykowany dla siebie wtryskiwacz, a ten jest usadowiony w samym kolektorze, jeszcze przed zaworem dolotowym. Oba wymienione rodzaje możemy zaliczyć do rodziny, jaką tworzy wtrysk pośredni, jednak po przeczytaniu poprzedniego akapitu artykułu wiemy już, że istnieją także wtryskiwacze bezpośrednie. Taki wtrysk bezpośredni benzyny oznaczany jest jako DI, czyli Direct Injection, gdzie podzespół umiejscowiony jest bezpośrednio w cylindrze. Kwestię tego, jak działa wtrysk paliwa omawialiśmy szczegółowo w jednym z artykułów opublikowanych jakiś czas temu a problem, jaki stwarzają oznaczenia bezpośredniego wtrysku benzyny jest do rozwiązania w przyszłości.

Podwójny wtrysk benzyny a sterowanie wtryskiem
Już od ponad dekady w najnowszych samochodach stosuje się jednostkę napędową, jaką jest silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny i nawet mimo tego, że opinie o nim są raczej pochlebne, producenci nie zapomnieli o zaletach wtrysku pośredniego. Współcześnie używa się go w konstrukcjach takich, jak podwójny wtrysk benzyny, a polega ona na zastosowaniu bezpośredniego i pośredniego wtryskiwacza benzyny. Takie połączenie pozwala na uzyskanie efektywnego, pełnego spalania całej dawki paliwa, czego nie da się uzyskać za pomocą samych wtryskiwaczy bezpośrednich. Mówimy tu o okolicznościach niewielkich obciążeń silnika, gdy cylindry jeszcze nie są rozgrzane, co sprawia, że benzyna ma możliwości, by odparować. W takim momencie wsparciem jest wtryskiwacz pośredni dawkujący ciecz do zaworów ssących każdego z cylindrów, co daje dłuższy czas na odparowanie benzyny, zanim zostanie wciągnięta do cylindra. W tym miejscu może pojawić się pytanie o sterowanie takim wtryskiem benzyny, który funkcjonuje w komunie z innym typem podzespołu, ale niestety nie znamy odpowiedzi na ten problem. Możemy jedynie podkreślić, że ich wspólne działanie zależy od wielu składowych związanych z konkretnym modelem pojazdu, ale mając na uwadze stosunek dynamiki jazdy do ilości spalanego paliwa, nie powinien być to problem dla użytkownika.
Prawda jest taka, że żywotność wtryskiwaczy benzynowych i tak jest wyższa niż w przypadku wtryskiwaczy Common Rail, a zastosowanie typu pośredniego, bezpośredniego, czy obu naraz nie ma znaczenia, gdyż pracują w podobnym środowisku, nie tak wymagającym jak silnik wysokoprężny. Jeśli jednak pojawi się jakakolwiek awaria wtryskiwacza benzyny, warto jak najszybciej zgłosić się do serwisu specjalizującego się w ich diagnostyce, co pozwoli oszczędzić nie tylko na kupnie nowego zestawu, ale także na naprawie części, które mogą zostać uśmiercone w starciu z nieunormowanymi dawkami paliwa serwowanymi przez wtryskiwacz.

Komentarze