Udostępnij wpis
Wybierz województwo
Grupa, jaką nazywamy elektroniczny wtrysk paliwa, zawiera w sobie układy wtrysku pośredniego, bezpośredniego oraz wszystkie ich podgrupy. Najprościej rzecz ujmując, są to wtryskiwacze sterowane impulsem elektrycznym - wtryskiwacze elektromagnetyczne.
Przedstawicielami tej potężnej rodziny są np.:
- bezpośredni wtrysk paliwa, którego konstrukcja polega na dozowaniu benzyny wprost do komory spalania,
- wtrysk pośredni, gdzie odpowiednia dawka benzyny jest wstrzykiwana do kolektora dolotowego.
Układ wtrysku pośredniego zawiera jednopunktowy wtrysk paliwa, którego zasada działania oparta jest o pojedynczy wtryskiwacz umiejscowiony w we wlocie kolektora ssącego, skąd paliwo musi przedostać się do wszystkich cylindrów. Głównym jego minusem jest nieprecyzyjny skład mieszanki paliwowo-powietrznej dla każdego z cylindrów oraz różnice czasu dotarcia do każdego z nich.
MPI - wtrysk wielopunktowy
Gdy w kontekście silnika można zauważyć skrót MPI, to wtrysk wielopunktowy znajduje się w tym aucie na pewno. Jest on młodszym i bardziej wydajnym bratem jednopunktowego.
Taki wielopunktowy wtrysk paliwa, jego zasada działania polega na tym, że dla każdego cylindra dedykowany jest jeden wtryskiwacz osadzony w kolektorze dolotowym.
W tym przypadku na początku wszystkie wtryskiwacze były otwierane jednocześnie, potem parami (wtrysk półsekwencyjny), ale z biegiem czasu takie sterowanie wtryskiem paliwa ewoluowało do postaci, jaką jest wtrysk sekwencyjny, gdzie każdy wtryskiwacz otwierany jest oddzielnie w odpowiednim dla każdego cylindra czasie.
Komentarze