Specjalistyczna pracownia wtryskiwaczy benzynowych

Wtrysk paliwa – benzyna

Oceń: / Aktualna ocena: 0.00

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki został zainstalowany w jednostce napędowej danego pojazdu mechanicznego ma ogromnym wpływ, a można powiedzieć, że decyduje on o parametrach, osiągach, dynamice, spalaniu, toksyczności spalin, a także o koszta eksploatacji oraz samych kosztach serwisowania pojazdu mechanicznego. W motorach benzynowych możemy spotkać takie układy wtrysku paliwa jak wtrysk bezpośredni, wtrysk pośrednio wielopunktowy, wtrysk pośredni jednopunktowy, a także wtrysk dwu-systemowy, czyli pośredni i bezpośredni. W tym artykule przedstawimy jakie zalety i wady mają poszczególne układy wtryskowe, jakie są objawy uszkodzonego układu wtryskowego, a także opiszemy, jakie zastosowano rozwiązania i typy wtryskiwaczy. Eksploatacja samochodu z benzynowym wtryskiem paliwa jest o wiele tańsza niż eksploatacja pojazdu mechanicznego z jednostką napędową wysokoprężną.

 

Wtryskiwacz paliwa na stole w pracowni
Wtrysk paliwa – benzyna

 

Zalety i wady układów wtryskowych

 

1. Wtrysk pośredni jednopunktowy

 

Zaletami wtrysku pośredniego jednopunktowego jest ich prosta konstrukcja, bardzo niskie koszty produkcji i co najważniejsze również serwisowania, a także niska toksyczność spalin przy nagrzanym silniku, a jest to aktualnie jeden z ważniejszych aspektów, które są brane przy produkcji pojazdu mechanicznego. Do wad tego wtrysku możemy zaliczyć bardzo małą precyzję dawkowania paliwa i możliwości w zakresie dynamiki silnika oraz bardzo duże zużycie paliwa, a także podczas fazy nagrzewania silnika z rury wydechowej wydziela się dużo toksycznych spalin.

 

2. Wtrysk pośredni wielopunktowy

 

W przeciwieństwie do swojego poprzednika wtrysk pośredni wielopunktowy ma bardzo dużo zalet, a między innymi jest to duża precyzja dawkowania paliwa, małe spalanie i toksyczność spalin, a także duże możliwości w zakresie dynamiki silnika, aczkolwiek ma także wady i jest to bardzo skomplikowana konstrukcja układu, a także bardzo wysokie koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu oraz jego produkcji.

 

3. Wtrysk bezpośredni

 

Przedostatnim układem wtryskowym, jest układ wtrysku bezpośrednio, które wady to ogromnie skomplikowana konstrukcja i koszty związane z produkcją oraz serwisowaniem, a także problem z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym oraz nadmiar tlenków azotu w gazach wydechowych.

 

4. Wtrysk dwu-systemowy, czyli bezpośredni i pośredni

 

Tak konstrukcja jest mieszaniną dwóch układów wtryskowych, czyli bezpośredniego i pośredniego, a jego zaletami są precyzyjne dawkowanie paliwa, wysoka dynamika jednostki napędowej przy niskim zużyciu paliwa, a także brak problemu z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym, niestety jak we wszystkich układach pojawiają się także wady, w układzie dwu-systemowym jest to bardzo skomplikowana budowa i kolosalnie wysokie koszty serwisowania, eksploatacji oraz produkcji.

 

Wysokiej jakości wtryskiwacz benzyny na stole w pracowni
Zalety i wady układów wtryskowych

 

5. Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy

 

W jednostkach napędowych zasilanych paliwem benzynowym są użyte takie układy, jak SPI, czyli Single Point Injection i CPI, Central Port Injection, a to oznacza jeden wtryskiwacz benzynowy umieszczony w kolektorze doprowadzający paliwo dla wszystkich cylindrów, MPI, czyli Multi Point Injection, a to oznacza, że każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, który został umieszczony przed zaworem dolotowym w kolektorze, DI – Direct Injection – wtryskiwacz umieszczony w cylindrze. W układzie Multi Point Injection ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami zastosowano takie rozwiązania jak sekwencyjne, czyli każdy ze wtryskiwaczy jest sterowany niezależnie, grupowe – wtryski zostały połączone i są grupami sterowanymi zależnie, a także wspólne – aktualnie niestosowane, a układ Multi Point Injection jest sterowany wspólnie tak samo, jak układ Single Point Injection z tą różnicą, że wieloma wtryskami.

 

Jeden z typów wtryskiwaczy benzynowych w pracowni
Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy


Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Przyczyny i objawy uszkodzonego układu wtryskowego jest naprawdę wiele i bardzo łatwo jest je pomylić z awariami innych układów, takich jak układ zapłonowy i iskrowy. Do objawów możemy zaliczyć zwiększone dymienie i spalanie, nierówna praca silnika na biegu jałowym i niskich obrotach, utrata bądź zmniejszenie mocy jednostki napędowej, trudny rozruch i wiele innych objawów. Aby dobrze zdiagnozować układ wtryskowy, należ oddać pojazd mechaniczny do specjalistycznej pracowni, która w swojej kadrze ma wyspecjalizowanych i doświadczonych serwisantów.

 

Wymontowany z uszkodzonego układu wtryskowego wtryskiwacz benzyny
Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Komentarze

Autor: Foka23 Data: 21 października 2019

mam w samochodzie wtrysk wielopunktowy LPG i chyba zaczyna coś tam szwankować, bo silnik podejrzanie szarpie. Jeśli ktoś korzystał z naprawy i diagnostyki takiego wtrysku, to chętnie pogadam o najważniejszych rzeczach z tym związanych (cena xD)

Autor: MiChAł Data: 17 października 2019

Tak tanio zregeneruję u Was wtrysk paliwa? Cena zachęca!

Autor: Linka Data: 16 października 2019

Wooow, wszystko tak czytelnie wyjaśnione :D poszukuję informacji jak użytkować samochód, w którym jest wtrysk wielopunktowy LPG i bingo, trafiłam na stronę tego serwisu

Autor: Gostek Data: 15 października 2019

Oznaczenia bezpośredniego wtrysku benzyny to coś, z czym miał problem mechanik do którego pojechałem... Później od razu skierowałem się do tego serwisu i naprawdę polecam

Autor: Daro24 Data: 08 października 2019

Wtrysk pośredni a bezpośredni benzyny - czy taki temat też poruszycie w swoich artykułach?

Autor: Leobert Data: 05 września 2019

@Arkadiusz na szczęście nie tak często jak wtryskiwacze w autach benzynowych.

Autor: Arkadiusz Data: 03 września 2019

Kto by pomyślał, że wtryski w benzynie też się psują.

Autor: Maciej Data: 27 sierpnia 2019

Nawet nie wiedziałem, że w benzynie też są wtryski, bo ogólnie mało się słyszy o ich uszkodzeniach.

Autor: Mishal Data: 27 sierpnia 2019

Bardzo ciekawi mnie rozwiązanie tego dwusystemowego wtrysku, w jakich autach jest on montowany?

Autor: Kamil Data: 22 sierpnia 2019

Dobry artykuł! Można się wiele dowiedzieć :D

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO

Wyszukaj w serwisie:

Zadzwoń i sprawdź +48 724 804 404
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 724 804 404
lub

Zostaw nam swój numer

Loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.