Specjalistyczna pracownia wtryskiwaczy benzynowych

Wtrysk paliwa – benzyna

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.63

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki został zainstalowany w jednostce napędowej danego pojazdu mechanicznego ma ogromnym wpływ, a można powiedzieć, że decyduje on o parametrach, osiągach, dynamice, spalaniu, toksyczności spalin, a także o koszta eksploatacji oraz samych kosztach serwisowania pojazdu mechanicznego. W motorach benzynowych możemy spotkać takie układy wtrysku paliwa jak wtrysk bezpośredni, wtrysk pośrednio wielopunktowy, wtrysk pośredni jednopunktowy, a także wtrysk dwu-systemowy, czyli pośredni i bezpośredni. W tym artykule przedstawimy jakie zalety i wady mają poszczególne układy wtryskowe, jakie są objawy uszkodzonego układu wtryskowego, a także opiszemy, jakie zastosowano rozwiązania i typy wtryskiwaczy. Eksploatacja samochodu z benzynowym wtryskiem paliwa jest o wiele tańsza niż eksploatacja pojazdu mechanicznego z jednostką napędową wysokoprężną.

 

Wtryskiwacz paliwa na stole w pracowni
Wtrysk paliwa – benzyna


Zalety i wady układów wtryskowych


Wtrysk pośredni jednopunktowy

Zaletami wtrysku pośredniego jednopunktowego jest ich prosta konstrukcja, bardzo niskie koszty produkcji i co najważniejsze również serwisowania, a także niska toksyczność spalin przy nagrzanym silniku, a jest to aktualnie jeden z ważniejszych aspektów, które są brane przy produkcji pojazdu mechanicznego. Do wad tego wtrysku możemy zaliczyć bardzo małą precyzję dawkowania paliwa i możliwości w zakresie dynamiki silnika oraz bardzo duże zużycie paliwa, a także podczas fazy nagrzewania silnika z rury wydechowej wydziela się dużo toksycznych spalin.


Wtrysk pośredni wielopunktowy

W przeciwieństwie do swojego poprzednika wtrysk pośredni wielopunktowy ma bardzo dużo zalet, a między innymi jest to duża precyzja dawkowania paliwa, małe spalanie i toksyczność spalin, a także duże możliwości w zakresie dynamiki silnika, aczkolwiek ma także wady i jest to bardzo skomplikowana konstrukcja układu, a także bardzo wysokie koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu oraz jego produkcji.


Wtrysk bezpośredni

Przedostatnim układem wtryskowym, jest układ wtrysku bezpośrednio, które wady to ogromnie skomplikowana konstrukcja i koszty związane z produkcją oraz serwisowaniem, a także problem z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym oraz nadmiar tlenków azotu w gazach wydechowych.


Wtrysk dwu-systemowy, czyli bezpośredni i pośredni

Tak konstrukcja jest mieszaniną dwóch układów wtryskowych, czyli bezpośredniego i pośredniego, a jego zaletami są precyzyjne dawkowanie paliwa, wysoka dynamika jednostki napędowej przy niskim zużyciu paliwa, a także brak problemu z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym, niestety jak we wszystkich układach pojawiają się także wady, w układzie dwu-systemowym jest to bardzo skomplikowana budowa i kolosalnie wysokie koszty serwisowania, eksploatacji oraz produkcji.

 

Wysokiej jakości wtryskiwacz benzyny na stole w pracowni
Zalety i wady układów wtryskowych


Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy

W jednostkach napędowych zasilanych paliwem benzynowym są użyte takie układy, jak SPI, czyli Single Point Injection i CPI, Central Port Injection, a to oznacza jeden wtryskiwacz benzynowy umieszczony w kolektorze doprowadzający paliwo dla wszystkich cylindrów, MPI, czyli Multi Point Injection, a to oznacza, że każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, który został umieszczony przed zaworem dolotowym w kolektorze, DI – Direct Injection – wtryskiwacz umieszczony w cylindrze. W układzie Multi Point Injection ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami zastosowano takie rozwiązania jak sekwencyjne, czyli każdy ze wtryskiwaczy jest sterowany niezależnie, grupowe – wtryski zostały połączone i są grupami sterowanymi zależnie, a także wspólne – aktualnie niestosowane, a układ Multi Point Injection jest sterowany wspólnie tak samo, jak układ Single Point Injection z tą różnicą, że wieloma wtryskami.

 

Jeden z typów wtryskiwaczy benzynowych w pracowni
Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy


Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Przyczyny i objawy uszkodzonego układu wtryskowego jest naprawdę wiele i bardzo łatwo jest je pomylić z awariami innych układów, takich jak układ zapłonowy i iskrowy. Do objawów możemy zaliczyć zwiększone dymienie i spalanie, nierówna praca silnika na biegu jałowym i niskich obrotach, utrata bądź zmniejszenie mocy jednostki napędowej, trudny rozruch i wiele innych objawów. Aby dobrze zdiagnozować układ wtryskowy, należ oddać pojazd mechaniczny do specjalistycznej pracowni, która w swojej kadrze ma wyspecjalizowanych i doświadczonych serwisantów.

 

Wymontowany z uszkodzonego układu wtryskowego wtryskiwacz benzyny
Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Komentarze

Autor: Kamil Data: 2019-08-22 08:55:04

Dobry artykuł! Można się wiele dowiedzieć :D

Autor: Mishal Data: 2019-08-27 08:21:05

Bardzo ciekawi mnie rozwiązanie tego dwusystemowego wtrysku, w jakich autach jest on montowany?

Autor: Maciej Data: 2019-08-27 15:31:26

Nawet nie wiedziałem, że w benzynie też są wtryski, bo ogólnie mało się słyszy o ich uszkodzeniach.

Autor: Arkadiusz Data: 2019-09-03 12:52:05

Kto by pomyślał, że wtryski w benzynie też się psują.

Autor: Leobert Data: 2019-09-05 14:07:53

@Arkadiusz na szczęście nie tak często jak wtryskiwacze w autach benzynowych.

Autor: Daro24 Data: 2019-10-08 15:52:03

Wtrysk pośredni a bezpośredni benzyny - czy taki temat też poruszycie w swoich artykułach?

Autor: Gostek Data: 2019-10-15 08:20:52

Oznaczenia bezpośredniego wtrysku benzyny to coś, z czym miał problem mechanik do którego pojechałem... Później od razu skierowałem się do tego serwisu i naprawdę polecam

Autor: Linka Data: 2019-10-16 08:34:03

Wooow, wszystko tak czytelnie wyjaśnione :D poszukuję informacji jak użytkować samochód, w którym jest wtrysk wielopunktowy LPG i bingo, trafiłam na stronę tego serwisu

Autor: MiChAł Data: 2019-10-17 10:13:47

Tak tanio zregeneruję u Was wtrysk paliwa? Cena zachęca!

Autor: Foka23 Data: 2019-10-21 09:22:42

mam w samochodzie wtrysk wielopunktowy LPG i chyba zaczyna coś tam szwankować, bo silnik podejrzanie szarpie. Jeśli ktoś korzystał z naprawy i diagnostyki takiego wtrysku, to chętnie pogadam o najważniejszych rzeczach z tym związanych (cena xD)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Aktualności

Czy warto czyścić wtryskiwacze benzynowe?

Czy warto czyścić wtryskiwacze benzynowe?

Nad kwestią dotyczącą tego, czy warto czyścić wtryskiwacze benzynowe, z pewnością

23 grudnia 2020 Czytaj więcej >>
Jak wygląda budowa wtrysku benzynowego?

Jak wygląda budowa wtrysku benzynowego?

Jedną z najmniej omówionych kwestii jest to, jak wygląda budowa wtrysku benzynowego.

24 listopada 2020 Czytaj więcej >>
Jak działa listwa wtryskowa?

Jak działa listwa wtryskowa?

To, jak działa listwa wtryskowa, jest kwestia bardzo prostą, a ze względu na trudny

05 lutego 2021 Czytaj więcej >>

Filmy

Miasta

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO

Wyszukaj w serwisie:

Zadzwoń i sprawdź +48 725 902 902
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 902 902
lub

Zostaw nam swój numer

Loader
Wpisz poprawny numer