Aktualności

Wtrysk paliwa – benzyna

24 kwietnia 2019
Udostępnij wpis

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki został zainstalowany w jednostce napędowej danego pojazdu mechanicznego ma ogromnym wpływ, a można powiedzieć, że decyduje on o parametrach, osiągach, dynamice, spalaniu, toksyczności spalin, a także o koszta eksploatacji oraz samych kosztach serwisowania pojazdu mechanicznego. W motorach benzynowych możemy spotkać takie układy wtrysku paliwa jak wtrysk bezpośredni, wtrysk pośrednio wielopunktowy, wtrysk pośredni jednopunktowy, a także wtrysk dwu-systemowy, czyli pośredni i bezpośredni. W tym artykule przedstawimy jakie zalety i wady mają poszczególne układy wtryskowe, jakie są objawy uszkodzonego układu wtryskowego, a także opiszemy, jakie zastosowano rozwiązania i typy wtryskiwaczy. Eksploatacja samochodu z benzynowym wtryskiem paliwa jest o wiele tańsza niż eksploatacja pojazdu mechanicznego z jednostką napędową wysokoprężną.

Wtryskiwacz paliwa na stole w pracowni
Wtrysk paliwa – benzyna

Zalety i wady układów wtryskowych

1. Wtrysk pośredni jednopunktowy

Zaletami wtrysku pośredniego jednopunktowego jest ich prosta konstrukcja, bardzo niskie koszty produkcji i co najważniejsze również serwisowania, a także niska toksyczność spalin przy nagrzanym silniku, a jest to aktualnie jeden z ważniejszych aspektów, które są brane przy produkcji pojazdu mechanicznego. Do wad tego wtrysku możemy zaliczyć bardzo małą precyzję dawkowania paliwa i możliwości w zakresie dynamiki silnika oraz bardzo duże zużycie paliwa, a także podczas fazy nagrzewania silnika z rury wydechowej wydziela się dużo toksycznych spalin.

2. Wtrysk pośredni wielopunktowy

W przeciwieństwie do swojego poprzednika wtrysk pośredni wielopunktowy ma bardzo dużo zalet, a między innymi jest to duża precyzja dawkowania paliwa, małe spalanie i toksyczność spalin, a także duże możliwości w zakresie dynamiki silnika, aczkolwiek ma także wady i jest to bardzo skomplikowana konstrukcja układu, a także bardzo wysokie koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu oraz jego produkcji.

3. Wtrysk bezpośredni

Przedostatnim układem wtryskowym, jest układ wtrysku bezpośrednio, które wady to ogromnie skomplikowana konstrukcja i koszty związane z produkcją oraz serwisowaniem, a także problem z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym oraz nadmiar tlenków azotu w gazach wydechowych.

4. Wtrysk dwu-systemowy, czyli bezpośredni i pośredni

Tak konstrukcja jest mieszaniną dwóch układów wtryskowych, czyli bezpośredniego i pośredniego, a jego zaletami są precyzyjne dawkowanie paliwa, wysoka dynamika jednostki napędowej przy niskim zużyciu paliwa, a także brak problemu z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym, niestety jak we wszystkich układach pojawiają się także wady, w układzie dwu-systemowym jest to bardzo skomplikowana budowa i kolosalnie wysokie koszty serwisowania, eksploatacji oraz produkcji.

Wysokiej jakości wtryskiwacz benzyny na stole w pracowni
Zalety i wady układów wtryskowych

5. Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy

W jednostkach napędowych zasilanych paliwem benzynowym są użyte takie układy, jak SPI, czyli Single Point Injection i CPI, Central Port Injection, a to oznacza jeden wtryskiwacz benzynowy umieszczony w kolektorze doprowadzający paliwo dla wszystkich cylindrów, MPI, czyli Multi Point Injection, a to oznacza, że każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, który został umieszczony przed zaworem dolotowym w kolektorze, DI – Direct Injection – wtryskiwacz umieszczony w cylindrze. W układzie Multi Point Injection ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami zastosowano takie rozwiązania jak sekwencyjne, czyli każdy ze wtryskiwaczy jest sterowany niezależnie, grupowe – wtryski zostały połączone i są grupami sterowanymi zależnie, a także wspólne – aktualnie niestosowane, a układ Multi Point Injection jest sterowany wspólnie tak samo, jak układ Single Point Injection z tą różnicą, że wieloma wtryskami.

 

Jeden z typów wtryskiwaczy benzynowych w pracowni
Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy


Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Przyczyny i objawy uszkodzonego układu wtryskowego jest naprawdę wiele i bardzo łatwo jest je pomylić z awariami innych układów, takich jak układ zapłonowy i iskrowy. Do objawów możemy zaliczyć zwiększone dymienie i spalanie, nierówna praca silnika na biegu jałowym i niskich obrotach, utrata bądź zmniejszenie mocy jednostki napędowej, trudny rozruch i wiele innych objawów. Aby dobrze zdiagnozować układ wtryskowy, należ oddać pojazd mechaniczny do specjalistycznej pracowni, która w swojej kadrze ma wyspecjalizowanych i doświadczonych serwisantów.

Wymontowany z uszkodzonego układu wtryskowego wtryskiwacz benzyny
Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Komentarze

Foka23
5 lat temu
mam w samochodzie wtrysk wielopunktowy LPG i chyba zaczyna coś tam szwankować, bo silnik podejrzanie szarpie. Jeśli ktoś korzystał z naprawy i diagnostyki takiego wtrysku, to chętnie pogadam o najważniejszych rzeczach z tym związanych (cena xD)
MiChAł
5 lat temu
Tak tanio zregeneruję u Was wtrysk paliwa? Cena zachęca!
Linka
5 lat temu
Wooow, wszystko tak czytelnie wyjaśnione :D poszukuję informacji jak użytkować samochód, w którym jest wtrysk wielopunktowy LPG i bingo, trafiłam na stronę tego serwisu
Gostek
5 lat temu
Oznaczenia bezpośredniego wtrysku benzyny to coś, z czym miał problem mechanik do którego pojechałem... Później od razu skierowałem się do tego serwisu i naprawdę polecam
Daro24
5 lat temu
Wtrysk pośredni a bezpośredni benzyny - czy taki temat też poruszycie w swoich artykułach?
Leobert
5 lat temu
@Arkadiusz na szczęście nie tak często jak wtryskiwacze w autach benzynowych.
Arkadiusz
5 lat temu
Kto by pomyślał, że wtryski w benzynie też się psują.
Maciej
5 lat temu
Nawet nie wiedziałem, że w benzynie też są wtryski, bo ogólnie mało się słyszy o ich uszkodzeniach.
Mishal
5 lat temu
Bardzo ciekawi mnie rozwiązanie tego dwusystemowego wtrysku, w jakich autach jest on montowany?
Kamil
5 lat temu
Dobry artykuł! Można się wiele dowiedzieć :D

Dodaj komentarz

Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości
Ta witryna jest zabezpieczona przez reCAPTCHA Google. Prywatność Warunki

Dowiedz się więcej

O wtryskiwaczach benzynowych i ich naprawie

Problemy z wtryskami benzyny – jakie objawy powinny cię zaniepokoić?
5 września 2024

Problemy z wtryskami benzyny – jakie objawy powinny cię zaniepokoić? "

Właściwe funkcjonowanie wtrysków benzynowych jest niezbędne dla utrzymania optymalnych osiągów pojazdu, a wszelkie nieprawidłowości w działaniu mogą prowadzić do...

Czytaj więcej
Jak odetkać wtryskiwacze benzynowe? - poznaj te sposoby
30 sierpnia 2024

Jak odetkać wtryskiwacze benzynowe? - poznaj te sposoby"

Jednym z najskuteczniejszych sposobów czyszczenia wtrysków benzynowych jest wykorzystanie myjki ultradźwiękowej. W trakcie tego procesu pęcherzyki powietrza, wprawione...

Czytaj więcej
Jak rozpoznać uszkodzone wtryski w benzynie? Nie lekceważ tych objawów
27 sierpnia 2024

Jak rozpoznać uszkodzone wtryski w benzynie? Nie lekceważ tych objawów"

Uszkodzone wtryskiwacze paliwa w silniku benzynowym mogą prowadzić do wielu problemów z wydajnością oraz bezpieczeństwem pojazdu. Ważne jest, aby wcześnie rozpoznać...

Czytaj więcej