Specjalistyczna pracownia wtryskiwaczy benzynowych

Wtrysk paliwa – benzyna

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki został zainstalowany w jednostce napędowej danego pojazdu mechanicznego ma ogromnym wpływ, a można powiedzieć, że decyduje on o parametrach, osiągach, dynamice, spalaniu, toksyczności spalin, a także o koszta eksploatacji oraz samych kosztach serwisowania pojazdu mechanicznego. W motorach benzynowych możemy spotkać takie układy wtrysku paliwa jak wtrysk bezpośredni, wtrysk pośrednio wielopunktowy, wtrysk pośredni jednopunktowy, a także wtrysk dwu-systemowy, czyli pośredni i bezpośredni. W tym artykule przedstawimy jakie zalety i wady mają poszczególne układy wtryskowe, jakie są objawy uszkodzonego układu wtryskowego, a także opiszemy, jakie zastosowano rozwiązania i typy wtryskiwaczy. Eksploatacja samochodu z benzynowym wtryskiem paliwa jest o wiele tańsza niż eksploatacja pojazdu mechanicznego z jednostką napędową wysokoprężną.

 

Wtryskiwacz paliwa na stole w pracowni
Wtrysk paliwa – benzyna


Zalety i wady układów wtryskowych


Wtrysk pośredni jednopunktowy

Zaletami wtrysku pośredniego jednopunktowego jest ich prosta konstrukcja, bardzo niskie koszty produkcji i co najważniejsze również serwisowania, a także niska toksyczność spalin przy nagrzanym silniku, a jest to aktualnie jeden z ważniejszych aspektów, które są brane przy produkcji pojazdu mechanicznego. Do wad tego wtrysku możemy zaliczyć bardzo małą precyzję dawkowania paliwa i możliwości w zakresie dynamiki silnika oraz bardzo duże zużycie paliwa, a także podczas fazy nagrzewania silnika z rury wydechowej wydziela się dużo toksycznych spalin.


Wtrysk pośredni wielopunktowy

W przeciwieństwie do swojego poprzednika wtrysk pośredni wielopunktowy ma bardzo dużo zalet, a między innymi jest to duża precyzja dawkowania paliwa, małe spalanie i toksyczność spalin, a także duże możliwości w zakresie dynamiki silnika, aczkolwiek ma także wady i jest to bardzo skomplikowana konstrukcja układu, a także bardzo wysokie koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu oraz jego produkcji.


Wtrysk bezpośredni

Przedostatnim układem wtryskowym, jest układ wtrysku bezpośrednio, które wady to ogromnie skomplikowana konstrukcja i koszty związane z produkcją oraz serwisowaniem, a także problem z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym oraz nadmiar tlenków azotu w gazach wydechowych.


Wtrysk dwu-systemowy, czyli bezpośredni i pośredni

Tak konstrukcja jest mieszaniną dwóch układów wtryskowych, czyli bezpośredniego i pośredniego, a jego zaletami są precyzyjne dawkowanie paliwa, wysoka dynamika jednostki napędowej przy niskim zużyciu paliwa, a także brak problemu z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym, niestety jak we wszystkich układach pojawiają się także wady, w układzie dwu-systemowym jest to bardzo skomplikowana budowa i kolosalnie wysokie koszty serwisowania, eksploatacji oraz produkcji.

 

Wysokiej jakości wtryskiwacz benzyny na stole w pracowni
Zalety i wady układów wtryskowych


Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy

W jednostkach napędowych zasilanych paliwem benzynowym są użyte takie układy, jak SPI, czyli Single Point Injection i CPI, Central Port Injection, a to oznacza jeden wtryskiwacz benzynowy umieszczony w kolektorze doprowadzający paliwo dla wszystkich cylindrów, MPI, czyli Multi Point Injection, a to oznacza, że każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, który został umieszczony przed zaworem dolotowym w kolektorze, DI – Direct Injection – wtryskiwacz umieszczony w cylindrze. W układzie Multi Point Injection ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami zastosowano takie rozwiązania jak sekwencyjne, czyli każdy ze wtryskiwaczy jest sterowany niezależnie, grupowe – wtryski zostały połączone i są grupami sterowanymi zależnie, a także wspólne – aktualnie niestosowane, a układ Multi Point Injection jest sterowany wspólnie tak samo, jak układ Single Point Injection z tą różnicą, że wieloma wtryskami.

 

Jeden z typów wtryskiwaczy benzynowych w pracowni
Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy


Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Przyczyny i objawy uszkodzonego układu wtryskowego jest naprawdę wiele i bardzo łatwo jest je pomylić z awariami innych układów, takich jak układ zapłonowy i iskrowy. Do objawów możemy zaliczyć zwiększone dymienie i spalanie, nierówna praca silnika na biegu jałowym i niskich obrotach, utrata bądź zmniejszenie mocy jednostki napędowej, trudny rozruch i wiele innych objawów. Aby dobrze zdiagnozować układ wtryskowy, należ oddać pojazd mechaniczny do specjalistycznej pracowni, która w swojej kadrze ma wyspecjalizowanych i doświadczonych serwisantów.

 

Wymontowany z uszkodzonego układu wtryskowego wtryskiwacz benzyny
Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna

Komentarze

Autor: Kamil Data: 2019-08-22 08:55:04

Dobry artykuł! Można się wiele dowiedzieć :D

Autor: Mishal Data: 2019-08-27 08:21:05

Bardzo ciekawi mnie rozwiązanie tego dwusystemowego wtrysku, w jakich autach jest on montowany?

Autor: Maciej Data: 2019-08-27 15:31:26

Nawet nie wiedziałem, że w benzynie też są wtryski, bo ogólnie mało się słyszy o ich uszkodzeniach.

Autor: Arkadiusz Data: 2019-09-03 12:52:05

Kto by pomyślał, że wtryski w benzynie też się psują.

Autor: Leobert Data: 2019-09-05 14:07:53

@Arkadiusz na szczęście nie tak często jak wtryskiwacze w autach benzynowych.

Autor: Daro24 Data: 2019-10-08 15:52:03

Wtrysk pośredni a bezpośredni benzyny - czy taki temat też poruszycie w swoich artykułach?

Autor: Gostek Data: 2019-10-15 08:20:52

Oznaczenia bezpośredniego wtrysku benzyny to coś, z czym miał problem mechanik do którego pojechałem... Później od razu skierowałem się do tego serwisu i naprawdę polecam

Autor: Linka Data: 2019-10-16 08:34:03

Wooow, wszystko tak czytelnie wyjaśnione :D poszukuję informacji jak użytkować samochód, w którym jest wtrysk wielopunktowy LPG i bingo, trafiłam na stronę tego serwisu

Autor: MiChAł Data: 2019-10-17 10:13:47

Tak tanio zregeneruję u Was wtrysk paliwa? Cena zachęca!

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Aktualności

Wtrysk paliwa – benzyna

Wtrysk paliwa – benzyna

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki

24 kwietnia 2019 Czytaj więcej >>
Jakie pompy wysokiego ciśnienia znajdziemy w silnikach benzynowych FSI?

Jakie pompy wysokiego ciśnienia znajdziemy w silnikach benzynowych FSI?

Poniżej przedstawiamy artykuł dotyczący tego, jakie pompy wysokiego ciśnienia

18 kwietnia 2019 Czytaj więcej >>
Film informacyjny - Zawór N75

Film informacyjny - Zawór N75

Film informacyjny z jednej z naszych pracowni

02 kwietnia 2019 Czytaj więcej >>

Filmy

Miasta

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Wyszukaj w serwisie:

Zadzwoń i sprawdź +48 725 902 902
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 902 902
lub

Zostaw nam swój numer

Loader
Wpisz poprawny numer