Udostępnij wpis
Wybierz województwo
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że rodzaj układu wtryskowego, jaki został zainstalowany w jednostce napędowej danego pojazdu mechanicznego ma ogromnym wpływ, a można powiedzieć, że decyduje on o parametrach, osiągach, dynamice, spalaniu, toksyczności spalin, a także o koszta eksploatacji oraz samych kosztach serwisowania pojazdu mechanicznego. W motorach benzynowych możemy spotkać takie układy wtrysku paliwa jak wtrysk bezpośredni, wtrysk pośrednio wielopunktowy, wtrysk pośredni jednopunktowy, a także wtrysk dwu-systemowy, czyli pośredni i bezpośredni. W tym artykule przedstawimy jakie zalety i wady mają poszczególne układy wtryskowe, jakie są objawy uszkodzonego układu wtryskowego, a także opiszemy, jakie zastosowano rozwiązania i typy wtryskiwaczy. Eksploatacja samochodu z benzynowym wtryskiem paliwa jest o wiele tańsza niż eksploatacja pojazdu mechanicznego z jednostką napędową wysokoprężną.
Zalety i wady układów wtryskowych
1. Wtrysk pośredni jednopunktowy
Zaletami wtrysku pośredniego jednopunktowego jest ich prosta konstrukcja, bardzo niskie koszty produkcji i co najważniejsze również serwisowania, a także niska toksyczność spalin przy nagrzanym silniku, a jest to aktualnie jeden z ważniejszych aspektów, które są brane przy produkcji pojazdu mechanicznego. Do wad tego wtrysku możemy zaliczyć bardzo małą precyzję dawkowania paliwa i możliwości w zakresie dynamiki silnika oraz bardzo duże zużycie paliwa, a także podczas fazy nagrzewania silnika z rury wydechowej wydziela się dużo toksycznych spalin.
2. Wtrysk pośredni wielopunktowy
W przeciwieństwie do swojego poprzednika wtrysk pośredni wielopunktowy ma bardzo dużo zalet, a między innymi jest to duża precyzja dawkowania paliwa, małe spalanie i toksyczność spalin, a także duże możliwości w zakresie dynamiki silnika, aczkolwiek ma także wady i jest to bardzo skomplikowana konstrukcja układu, a także bardzo wysokie koszty serwisowania, eksploatacji pojazdu oraz jego produkcji.
3. Wtrysk bezpośredni
Przedostatnim układem wtryskowym, jest układ wtrysku bezpośrednio, które wady to ogromnie skomplikowana konstrukcja i koszty związane z produkcją oraz serwisowaniem, a także problem z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym oraz nadmiar tlenków azotu w gazach wydechowych.
4. Wtrysk dwu-systemowy, czyli bezpośredni i pośredni
Tak konstrukcja jest mieszaniną dwóch układów wtryskowych, czyli bezpośredniego i pośredniego, a jego zaletami są precyzyjne dawkowanie paliwa, wysoka dynamika jednostki napędowej przy niskim zużyciu paliwa, a także brak problemu z osadzaniem się nagaru w układzie dolotowym, niestety jak we wszystkich układach pojawiają się także wady, w układzie dwu-systemowym jest to bardzo skomplikowana budowa i kolosalnie wysokie koszty serwisowania, eksploatacji oraz produkcji.
5. Zastosowane rozwiązania – typy wtryskiwaczy
W jednostkach napędowych zasilanych paliwem benzynowym są użyte takie układy, jak SPI, czyli Single Point Injection i CPI, Central Port Injection, a to oznacza jeden wtryskiwacz benzynowy umieszczony w kolektorze doprowadzający paliwo dla wszystkich cylindrów, MPI, czyli Multi Point Injection, a to oznacza, że każdy cylinder ma swój wtryskiwacz, który został umieszczony przed zaworem dolotowym w kolektorze, DI – Direct Injection – wtryskiwacz umieszczony w cylindrze. W układzie Multi Point Injection ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami zastosowano takie rozwiązania jak sekwencyjne, czyli każdy ze wtryskiwaczy jest sterowany niezależnie, grupowe – wtryski zostały połączone i są grupami sterowanymi zależnie, a także wspólne – aktualnie niestosowane, a układ Multi Point Injection jest sterowany wspólnie tak samo, jak układ Single Point Injection z tą różnicą, że wieloma wtryskami.
Objawy uszkodzonego układu wtryskowego – benzyna
Przyczyny i objawy uszkodzonego układu wtryskowego jest naprawdę wiele i bardzo łatwo jest je pomylić z awariami innych układów, takich jak układ zapłonowy i iskrowy. Do objawów możemy zaliczyć zwiększone dymienie i spalanie, nierówna praca silnika na biegu jałowym i niskich obrotach, utrata bądź zmniejszenie mocy jednostki napędowej, trudny rozruch i wiele innych objawów. Aby dobrze zdiagnozować układ wtryskowy, należ oddać pojazd mechaniczny do specjalistycznej pracowni, która w swojej kadrze ma wyspecjalizowanych i doświadczonych serwisantów.
Komentarze