Kiedy następuje wtrysk benzyny?
Wtrysk benzyny w silniku benzynowym z bezpośrednim wtryskiem następuje w trakcie suwu ssania, kiedy to powietrze doprowadzane jest do cylindra przez niemalże pionowy kanał dolotowy. Stamtąd odbija się do ukształtowanego denka tłoka i zostaje zawirowane. Gdy tłok uniesie się do góry, aby wykonać suw sprężania, następuje wtrysk benzyny bezpośrednio do cylindra. Stworzona mieszanka benzyny i powietrza zapala się od iskry elektrycznej. Zawirowane powietrze łatwiej atomizuje cząstki benzyny, co ułatwia spalanie nawet tych ubogich mieszanek. Przyspieszanie spowoduje przestawienie systemu na tryb pracy dla bardziej obciążonego silnika. Rosnące zapotrzebowanie na paliwo sprawia, że wtrysk benzyny następuje w 2 momentach – w trakcie suwu ssania i suwu sprężania.
Bezpośredni wtrysk benzyny – jak to działa? - Układ wtryskowy benzyny
Wiemy już, że bezpośredni wtrysk benzyny polega na dozowaniu paliwa bezpośrednio do cylindra silnika iskrowego – nie do kolektora ssącego jak w przypadku wtrysków wielopunktowych. Jak już wspomnieliśmy wcześniej w tym artykule, w zależności od obciążenia silnika, wyróżniamy dwa tryby pracy: tryb o mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo (spalanie ubogich mieszanek) oraz tryb dla bardziej obciążonego silnika, kiedy zwiększone jest dawkowanie paliwa. Prędkość obrotową silnika oraz operację wtrysku paliwa nadzoruje EMS, czyli system zarządzania silnikiem. W silniku GDI (z ang. Bezpośredni Wtrysk Benzyny) zastosowano też inne ciekawe rozwiązania, np. dwie pompy paliwa: wysokociśnieniową oraz niskociśnieniową lub świecie zapłonowe z platynowymi elektrodami.
1. Bezpośredni wtrysk benzyny – wady i zalety - Jednopunktowy wtrysk paliwa
Do zalet układu GDI z pewnością zaliczymy odparowywanie benzyny w przestrzeni roboczej cylindra, co skutecznie przekłada się na chłodzenie ładunku. Zimna benzyna chłodzi denko tłoka, co podnosi stopień sprężania i pozwala na uzyskanie lepszej wydajności silnika – nie ryzykujemy tym samym niekorzystnego spalania stukowego. Spalanie ubogich mieszanek przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa to również znaczące plusy dla układu GDI. Niestety obok zalet pojawiają się również wady, do których dopisać należy duży poziom skomplikowania całej konstrukcji czy kosztowny serwis układu bezpośredniego wtrysku benzyny. Po dłuższym czasie dochodzi także do osadzania się nagaru w układzie dolotowym.
2. Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego - Wielopunktowy wtrysk paliwa zasada działania
Układy wielopunktowe, pośrednie powrotowe i sekwencyjne to systemy, w których pompa paliwa tłoczy paliwo do listwy w większych ilościach, niż silnik naszego auta jest w stanie wykorzystać. Dlaczego tak się dzieje? Ma to głównie na celu zapewnić konieczną dla listwy paliwowej wymianę benzyny, której temperatura może ulec zbyt dużemu wzrostowi, co w dalszej kolejności prowadzi do wrzenia. Cały nadmiar paliwa wraca do zbiornika osobnym przewodem. Wielopunktowy wtrysk paliwa otrzymał także liczbę wtryskiwaczy, która odpowiada liczbie cylindrów silnika. Różnica między nim a bezpośrednim systemem wtrysków polega na tym, że w przypadku wielopunktowego paliwo jest dozowane najpierw do kolektora ssąca, a nie do cylindra.
Komentarze