Określenie, jakim jest wtrysk sekwencyjny, odnosi się do pośredniego, wielopunktowego układu wtryskowego benzyny. Bezpośrednio dotyczy mechanizmu, którego zasada działania polega na tym, że moment otwarcia zaworu dolotowego danego cylindra jest zsynchronizowany z chwilą, w której następuje wtrysk dawki paliwa dla każdego z cylindrów.
Jednak okres pomiędzy otwarciem wtryskiwacza a otwarciem zaworu dolotowego jest ustalany w zależności od obciążenia silnika. Jeśli obciążenie silnika jest małe, proces wtrysku ma miejsce, gdy zawór dolotowy jest zamknięty. Natomiast duże obciążenie silnika sprawia, że wtrysk ma miejsce w momencie otwarcia zaworu dolotowego.
Taki wtrysk sekwencyjny jest bardziej skomplikowaną wersją sterowania wtryskiwaczami niż wtrysk jednoczesny charakteryzujący się właśnie jednoczesnym otwieraniem wszystkich wtryskiwaczy. Został wycofany z użycia, ze względu na różnice w czasie odparowywania benzyny, gdyż paliwo trafiało do kanałów dolotowych cylindrów, w których miały miejsce różne suwy silnika. Miało to znaczący wpływ na jakość tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej.

Układy wtryskowe benzyny - jakie są?
W tym miejscu nasuwa się pytanie, jakie są układy wtryskowe benzyny. Mamy nadzieję, że nasz opis pozwoli rozjaśnić ewentualne wątpliwości w tej kwestii.
Najprościej rzecz ujmując, układy wtryskowe benzyny można podzielić na kilka grup, a podstawowe z nich to te, w których wtryskiwacze są:
• sterowane mechanicznie (ma miejsce wtrysk ciągły),
• sterowane elektronicznie (następuje wtrysk przerywany)
Pierwsze z nich, dzielą się jeszcze na:
• te bez napędu obcego (w postaci pompy wtryskowej),
• te z obcym napędem (czyli z pompa wtryskową).
Natomiast w grupie sterowanej elektronicznie wyróżnić można:
• wtrysk pośredni - gdzie paliwo dawkowane jest do kolektora dolotowego,
• wtrysk bezpośredni - benzyna jest wtryskiwana wprost do komory spalania.
Z kolei w rodzinie wtrysku pośredniego występuje wtrysk:
• jednopunktowy, w którym można wyróżnić:
- układ z pomiarem ciśnienia w kolektorze dolotowym,
- układ z pośrednim określaniem ilości dopływającego powietrza
• wielopunktowy, który dzieli się jeszcze na:
- wtrysk indywidualny,
- wtrysk grupowy,
- wtrysk sekwencyjny (opisywany w tym artykule),
oraz
- wtrysk z pomiarem ciśnienia w kolektorze dolotowym,
- wtrysk z pomiarem ilości powietrza za pomocą przepływomierza.

Dodaj komentarz