Wymieniony w tytule jednopunktowy układ wtrysku benzyny typu SPI (Single Point Injection) lub też CPI (Central Point Injection) był następcą gaźnikowego układu zasilania. Funkcjonował jako rozwiązanie tańsze niż wielopunktowy wtrysk paliwa. Zasada działania jednopunktowego pozwalała na bardziej precyzyjne dawkowanie benzyny niż gaźnik. Jego zastosowanie zostało ograniczone, ze względu na regularne wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin.
By łatwiej można było zrozumieć zawarte informacje, chcemy dodać, że układy wtryskowe benzyny można podzielić ze względu na sposób sterowania na:
- sterowane elektronicznie, gdzie wtrysk jest przerywany,
- sterowane mechanicznie, w których występuje wtrysk ciągły.
Pierwsze z nich można jeszcze podzielić ze względu na miejsce tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, na:
- wtrysk pośredni, charakteryzujący się tym, że mieszanka tworzona jest poza cylindrem,
- wtrysk bezpośredni, w którym mieszanka tworzy się w cylindrze.
Z kolei taki sterowany impulsem elektrycznym wtrysk pośredni, ze względu na liczbę obecnych wtryskiwaczy, można jeszcze podzielić na:
- jednopunktowy, który szczegółowo omawiamy w tym tekście,
- wielopunktowy, o którym można już znaleźć informacje na naszej stronie.

Jednopunktowy wtrysk paliwa - zasada działania
Tam, gdzie występuje jednopunktowy wtrysk paliwa, zasada działania jest bardzo prosta i polega na dawkowaniu paliwa za pomocą jednego wtryskiwacza osadzonego w środkowej części kolektora dolotowego, przed przepustnicą. Innymi słowy, jeden wtryskiwacz przekazuje dedykowaną dawkę paliwa do wszystkich cylindrów, dlatego mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest jednolita dla każdego cylindra. Ze względu na to, że występuje duża odległość dzieląca wtryskiwacz i cylindry zapotrzebowanie na benzynę jest duże, więc wtryskiwacz jest niemal cały czas otwarty. Przyjmuje się, że czas otwarcia wtryskiwacza na ciepłym silniku i jałowym biegu wynosi ok. 0,8 milisekund.
Ograniczenia związane z efektywnością pracy i dużym zużyciem paliwa oraz związaną z tym wspomnianą już emisją spalin sprowokowały konieczność zastąpienia tego typu układu, wielopunktowym.
Jeżeli jednak jesteś posiadaczem samochodu, w którym występuje taki typ wtrysku wiedz, że istnieje możliwość, jaką jest czyszczenie wtryskiwaczy benzyny w specjalistycznej pracowni, za pomocą dedykowanych urządzeń potwierdzających także prawidłowe funkcjonowanie tych podzespołów.

Komentarze
ok