Co steruje wtryskami benzynowymi?
Obecnie już od wielu lat w nowoczesnych silnikach benzynowych wykorzystywane są wyłącznie wtryskiwacze sterowane sygnałem elektrycznym. Pracą tak zwanych wtryskiwaczy elektromagnetycznych zarządza sterownik silnika, który określa dokładne czasy otwarcia wtrysku, jak i ciśnienie wtrysku benzyny. Zasada działania wtrysku paliwa jest stosunkowo prosta. Sterownik poprzez wysłanie impulsu elektrycznego do cewki elektromagnesu powoduje powstanie pola magnetycznego, które z kolei unosi iglicę wtryskiwacza. Umożliwia to otwieranie lub zamykanie końcówki rozpylacza, przez którą przepływa paliwo. Gdy cykl wtrysku dobiega końca, sterownik wyłącza przepływ prądu przez cewkę, a sprężyna przesuwa z powrotem iglicę wtryskiwacza. To skutkuje zaprzestaniem wypływu paliwa. Tak więc wtrysk benzyny pozostaje otwarty tylko przez czas przepływu prądu przez cewkę elektromagnesu.
Właściwe skoordynowanie procesu wtrysku przez „komputer” jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Wszelkie odstępstwa od normy w pracy wtryskiwaczy benzyny będą dość łatwo zauważalne podczas eksploatacji pojazdu w postaci chociażby szarpania obrotów, silnego dymienia czy wyższego zużycia paliwa. Co więc można zrobić, gdy wystąpią problemy ze sterowaniem wtrysków benzyny?

Regulacja wtrysku benzyny
W przypadku usterki wtryskiwaczy benzynowych często dochodzi do sytuacji, w której ich parametry znacząco odbiegają od wartości zadanych przez producenta. Wtedy to sterownik silnika, który kontroluje funkcjonowanie układu paliwowego, poinformuje o problemach odpowiednimi komunikatami. Oprócz tego, dane dotyczące usterki zapisują się w pamięci komputera w postaci kodów błędu. Doświadczony mechanik będzie wiedział, jak przeprowadzić regulację wtrysku benzyny w oparciu o dane diagnostyczne. Takie działanie w połączeniu z gruntownym wyczyszczeniem podzespołów w procesie regeneracji pozwala przywrócić je do pełnej sprawności, dorównującej stanu fabrycznemu.

Komentarze