Budowa i zasada działania wtryskiwacza elektromagnetycznego
To, jak wygląda budowa i zasada działania wtryskiwacza elektromagnetycznego powiązane jest z jego nadrzędną funkcją, jaką jest dozowanie paliwa.
Elektromagnetyczny wtryskiwacz benzyny posiada elementy takie jak:
• korpus,
• złącze elektryczne,
• dwa pierścienie uszczelniające - widoczne na obudowie podzespołu,
• korpus rozpylacza,
• osłona końcówki rozpylacza benzyny,
• iglica,
• siatka filtracyjna,
• cewka elektromagnesu,
• kotwica elektromagnesu,
• sprężyna powrotna iglicy wtryskiwacza - kluczowa w mechanizmie działania,
• końcówka iglicy.
Jak działa wtryskiwacz zbudowany w taki sposób? We wtryskiwaczach tego typu, przepływ paliwa sterowany jest impulsem elektrycznym. Wtryskiwacz jest otwarty tylko w momencie przepływu prądu przez cewkę elektromagnesu. Natomiast wspomniane uruchomienie przepływu prądu przez cewkę elektromagnesu, wywołuje powstanie pola magnetycznego unoszącego kotwicę elektromagnesu i iglicę. Stożkowa końcówka iglicy otwiera lub zamyka wylot płynu z końcówki rozpylacza.
Gdy cewka wyłączy obieg prądu, pole magnetyczne zanika, a sprężyna przesuwa iglicę i następuje zamknięcie wypływu paliwa. Przyjęło się, że czas, podczas którego benzyna jest dozowana przez otwarty wtryskiwacz, jest równy czasowi trwania impulsu elektrycznego otwierającego wtryskiwacz. Jednak w rzeczywistości występuje między nimi różnica uwzględniona w sterowniku, ale czasami bywa tak, że różnica ta zwiększy się w sposób utrudniający prawidłowe działanie wtryskiwacza.
W takich okolicznościach mamy do czynienia z usterką elementu, spowodowaną zanieczyszczeniem wtryskiwacza, uszkodzeniem cewki lub jej obwodu sterującego. Następstwami takich uszkodzeń będzie np. zmniejszona dawka wtryskiwanej benzyny, co bezpośrednio przełoży się na funkcjonowanie silnika.
Warto wiedzieć, że w przypadku zanieczyszczenia istnieje możliwość polegająca na profesjonalnym wyczyszczeniu wtryskiwaczy benzyny w myjce ultradźwiękowej oraz sprawdzeniu ich na specjalistycznym urządzeniu diagnostycznym. Taka usługa dostępna jest w profesjonalnych pracowniach diagnostyki wtryskiwaczy benzynowych, które powstały po to, by ratować niedziałające z pozoru podzespoły.

Rodzaje wtryskiwaczy elektromagnetycznych
Ze względu na konstrukcję układu zasilania, liczbę zaworów dolotowych, geometrię układu dolotowego i kanałów dolotowych w głowicy oraz, a może przede wszystkim ilości miejsca do zamontowania wtryskiwacza, wyróżnia się cztery rodzaje wtryskiwaczy elektromagnetycznych:
- jednootworowe,
- dwuotworowe,
- wielootworowe,
- czopikowe.

Komentarze
Ciekawy artykuł pozdrawiam