Specjalistyczna pracownia wtryskiwaczy benzynowych

Na czym polega zasilanie wtryskowe wielopunktowe?

Oceń: / Aktualna ocena: 0.00
Zasilanie wtryskowe wielopunktowe
Na czym polega zasilanie wtryskowe wielopunktowe?

 

Zasilanie wtryskowe wielopunktowe polega, jak nazwa wskazuje, na dozowaniu paliwa w wielu punktach, gdzie liczbie cylindrów w silniku odpowiada taka sama liczba wtrysków, np. 4 cylindry – 4 wtryskiwacze. Układ wielopunktowy może występować w postaci wtrysków pośrednich oraz bezpośrednich, które to różnią się pod względem konstrukcji oraz obciążeń. Determinantem jest miejsce podawanego paliwa, a więc może być ono dostarczane bezpośrednio do cylindra lub pośrednio przed kolektor ssący, skąd zasysane jest przez silnik i w cylindrze mieszane z powietrzem. Wraz z rozwojem technologii na rynku motoryzacyjnym pojawiły się samochody zasilane wtryskami sekwencyjnymi z elektroniką, która rozdzielała dawki paliwa, tak by uzyskać najbardziej wydajną pracę jednostki napędowej. Wiązało się to z tym, że zamiast pracy wszystkich wtrysków w jednym momencie, pracuje tylko jeden, który to wraz z kolejnymi etapami cyklu pracy silnika, „przekazuje pałeczkę” następnemu.

 

Wielopunktowy wtrysk paliwa. Zasada działania, wady i zalety – Układy wtryskowe benzyny

 

W wielopunktowych układach wtrysku ilości cylindrów odpowiada taka sama ilość wtryskiwaczy. Każdy wtrysk posiada swój kanał, więc benzyna trafia prosto do niego, a nie najpierw do kolektora. W związku z tym, ryzyko ściekania paliwa do komory spalania jest minimalne. Warto wiedzieć, że do wtrysków wielopunktowych zaliczane są zarówno wtryski pośrednie, jak i bezpośrednie. Aktualnie najczęściej stosowanymi są wtryskiwacze typu bezpośredniego.

 

1. Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego – Wtrysk pośredni wielopunktowy

 

Wymienione w tytule układy wtrysku benzyny, są układami, w których pompa paliwowa tłoczy więcej paliwa do listwy, niż silnik może wykorzystać. Taka sytuacja wiąże się z obowiązkową wymianą paliwa w listwie, po to, by zapobiec zbyt wysokiej temperaturze benzyny. Nadmiar paliwa wraca przewodem do zbiornika. Regulator ciśnienia, który jest zamontowany w listwie, ma za zadanie utrzymać stałą różnicę ciśnienia paliwa w stosunku do ciśnienia powietrza panującego w kolektorze dolotowym.

 

Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego
Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego

 

2. Wtrysk paliwa w silnikach benzynowych – Wtrysk jednopunktowy

 

Wtrysk paliwa w samochodach benzynowych może być jednopunktowy oraz wielopunktowy. Często można więc usłyszeć pytanie, czym się różni wtrysk jednopunktowy od wielopunktowego? Jak już wiemy, wielopunktowy oznacza, że każdemu cylindrowi dedykowany jest własny wtryskiwacz, natomiast wtrysk jednopunktowy jest niezależny od ilości cylindrów. Paliwo dawkowane jest w kolektorze z jednego punktu do wszystkich wtrysków. Ciekawostką jest, że w niektórych pojazdach z grupy VAG znajdziemy wtryskiwacze bezpośrednie i pośrednie jednocześnie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO

Wyszukaj w serwisie:

Zadzwoń i sprawdź +48 724 804 404
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 724 804 404
lub

Zostaw nam swój numer

Loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.