Na czym polega zasilanie wtryskowe wielopunktowe?

Zasilanie wtryskowe wielopunktowe polega, jak nazwa wskazuje, na dozowaniu paliwa w wielu punktach, gdzie liczbie cylindrów w silniku odpowiada taka sama liczba wtrysków, np. 4 cylindry – 4 wtryskiwacze. Układ wielopunktowy może występować w postaci wtrysków pośrednich oraz bezpośrednich, które to różnią się pod względem konstrukcji oraz obciążeń. Determinantem jest miejsce podawanego paliwa, a więc może być ono dostarczane bezpośrednio do cylindra lub pośrednio przed kolektor ssący, skąd zasysane jest przez silnik i w cylindrze mieszane z powietrzem. Wraz z rozwojem technologii na rynku motoryzacyjnym pojawiły się samochody zasilane wtryskami sekwencyjnymi z elektroniką, która rozdzielała dawki paliwa, tak by uzyskać najbardziej wydajną pracę jednostki napędowej. Wiązało się to z tym, że zamiast pracy wszystkich wtrysków w jednym momencie, pracuje tylko jeden, który to wraz z kolejnymi etapami cyklu pracy silnika, „przekazuje pałeczkę” następnemu.
Wielopunktowy wtrysk paliwa. Zasada działania, wady i zalety – Układy wtryskowe benzyny
W wielopunktowych układach wtrysku ilości cylindrów odpowiada taka sama ilość wtryskiwaczy. Każdy wtrysk posiada swój kanał, więc benzyna trafia prosto do niego, a nie najpierw do kolektora. W związku z tym, ryzyko ściekania paliwa do komory spalania jest minimalne. Warto wiedzieć, że do wtrysków wielopunktowych zaliczane są zarówno wtryski pośrednie, jak i bezpośrednie. Aktualnie najczęściej stosowanymi są wtryskiwacze typu bezpośredniego.
1. Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego – Wtrysk pośredni wielopunktowy
Wymienione w tytule układy wtrysku benzyny, są układami, w których pompa paliwowa tłoczy więcej paliwa do listwy, niż silnik może wykorzystać. Taka sytuacja wiąże się z obowiązkową wymianą paliwa w listwie, po to, by zapobiec zbyt wysokiej temperaturze benzyny. Nadmiar paliwa wraca przewodem do zbiornika. Regulator ciśnienia, który jest zamontowany w listwie, ma za zadanie utrzymać stałą różnicę ciśnienia paliwa w stosunku do ciśnienia powietrza panującego w kolektorze dolotowym.

2. Wtrysk paliwa w silnikach benzynowych – Wtrysk jednopunktowy
Wtrysk paliwa w samochodach benzynowych może być jednopunktowy oraz wielopunktowy. Często można więc usłyszeć pytanie, czym się różni wtrysk jednopunktowy od wielopunktowego? Jak już wiemy, wielopunktowy oznacza, że każdemu cylindrowi dedykowany jest własny wtryskiwacz, natomiast wtrysk jednopunktowy jest niezależny od ilości cylindrów. Paliwo dawkowane jest w kolektorze z jednego punktu do wszystkich wtrysków. Ciekawostką jest, że w niektórych pojazdach z grupy VAG znajdziemy wtryskiwacze bezpośrednie i pośrednie jednocześnie.
Komentarze