Specjalistyczna pracownia wtryskiwaczy benzynowych

Jakie pompy wysokiego ciśnienia znajdziemy w silnikach benzynowych FSI?

Oceń: / Aktualna ocena: 4.50

Poniżej przedstawiamy artykuł dotyczący tego, jakie pompy wysokiego ciśnienia znajdziemy w silnikach benzynowych na przykładzie jednostkę napędowych FSI grupy Volkswagen Auto Group. Układ bezpośredniego wtrysku paliwa benzynowego i układ Common Rail, który znany jest z silników wysokoprężnych Diesla, możemy znaleźć bardzo duże podobieństwo, ponieważ w obu tych przypadkach możemy podzielić układ na stronę niskociśnieniową i wysokociśnieniową. Jedynym zadaniem, jakie wykonuje strona niskociśnieniowa to dostarczenie paliwa do pompy wysokociśnieniowej w żądanej ilości oraz pod żądanym ciśnieniem, w silnikach typu FSI ciśnienie formuje się na poziomie od czterech do pięciu barów, niekiedy jednak dochodzi do 6,5 barów, standardem w silnikach FSI jest elektronicznie regulowany wydatek i ciśnienie po stronie niskociśnieniowej. Największą różnicą między układem FSI a układem Common Rail jest wartość ciśnienia paliwa po stronie wysokociśnieniowej. Ciśnienie po stronie wysokociśnieniowej w jednostkach napędowych typu FSI wynosi od 40 do 110 barów i tak samo, jak w układzie Common Rail jest ona zmienna i zależna od obciążenia, prędkości obrotowej, a także trybu pracy. Źródłem wysokiego ciśnienia jest pompa wysokociśnieniowa, a jej producent zapewnia, że jest ona tak samo trwała, jak trwałość samochodu, jej odporność na niezbyt wysoką jakąś paliw, a także dopuszcza dziesięcioprocentowy udział bioetanolu w paliwie. W motorach napędowych grupy Volkswagen Auto Group możemy spotkać bardzo dużo wariantów pomp wysokociśnieniowych, ale my przybliżmy tylko dwa z nich, które na pozór wydają się identyczne, aczkolwiek charakteryzuje je różna koncepcja sterowania. W obu przypadkach mamy do czynienia z jedno-tłoczkową pompą wysokiego ciśnienia, która posiada zmienny wydatek, a także regulowany regulator ciśnienia, który jest zabudowany w pompie. Pompa wysokociśnieniowa jest napędzana krzywką wałka rozrządu, a jej ruch obrotowy jest zamieniany na ruch posuwisto-zwrotny tłoka pompy.

 

Wtryskiwacz z silnika benzynowego z pompą wysokiego ciśnienia
Jakie pompy wysokiego ciśnienia znajdziemy w silnikach benzynowych FSI?

 

1. Pompy wysokiego ciśnienia w silnikach z wtryskiwaczami benzynowymi

 

W pierwszym wariancie cykl rozpoczyna się od suwu zasysania, czyli tłok pompy wysokiego ciśnienia pod wpływem sprężyny umieszczonej w nim przemieszcza się do dołu, zwiększając tym samym objętość komory, powoduje, że ciśnienie spada, a spadek ciśnienia w komorze, które jest niższe od ciśnienia po stronie niskociśnieniowej, powoduje, że zawór dolotowy otwiera się i paliwo wypełnia objętość komory. Zawór wylotowy jest zamknięty tylko wtedy, gdy ciśnienie na magistrali po stronie wysokociśnieniowej jest wyższe niż ciśnienie w komorze. Suw tłoczenia oznacza ruch tłoka do góry, który powoduje wzrost ciśnienia, a to przyczynia się do tego, iż zawór regulacji ciśnienia zamyka się. Gdy ciśnienie w komorze będzie wyższe od ciśnienia w szynie to zawór wylotowy, zostanie otwarty, a paliwo przedostanie się na stronę wysokociśnieniową. Regulacja ciśnienia pompy wysokiego ciśnienia odbywa się za pomocą odpowiedniego zasterowania zaworu regulacji ciśnienia, a niezasterowany zawór pozostaje zamknięty, a tym samym uszczelnia komorę pompy. W przypadku kiedy podczas fazy tłoczenia osiągniemy odpowiednie ciśnienie na magistrali to sterownik zasterowuje zawór regulacji ciśnienia, a to powoduje jego otwarcie. W tym momencie paliwo przedostaję się na stronę niskociśnieniową, a ciśnienie w komorze spada i zawór wylotowy zostaje zamknięty. Takie rozwiązanie pozwala na sprężanie tylko i wyłącznie wymaganej ilości paliwa. Sygnał, który steruje zaworem regulacji ciśnienia, ma prostokątny charakter, czyli zmienną częstotliwość równą częstotliwości skoku tłoczka, a także zmienne wypełnienie, które powinniśmy rozpatrywać w kontekście drogi tłoczka, a nie w czasy. Po tym opisie bardzo łatwo wydedukować, że gdy zabraknie zasterowania pompa wysokiego ciśnienia pracuje ze swoim maksymalnym wydatkiem, a to powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia na magistrali, w takim wypadku ciśnienie jest ograniczane zaworem bezpieczeństwa znajdującym się po stronie wysokociśnieniowej i wynosi od 120 barów do 140 barów. W przeciwieństwie do układu Common Rail, jednostka napędowa nie gaśnie, aczkolwiek można zaobserwować bardzo twardy charakter pracy oraz skrócony czas wtrysku, który dla biegu jałowego wynosi 0,5 ms.

 

Wtryskiwacz benzynowy z silnika bez pompy wysokiego ciśnienia
Pompy wysokiego ciśnienia w silnikach z wtryskiwaczami benzynowymi


Różne typy pracy pompy zasilającej wtryskiwacze benzyny

W drugim wariancie również występują suwy, takie jak suw zasysania i tłoczenia, aczkolwiek my skupiamy się na koncepcji sterowania. Druga odmiana cechuje się tym, że niezasterowany zawór regulacji ciśnienia pozostaje w pozycji otwartej, a to powoduje nieszczelność komory tłoczenia, aby sterownik mógł rozpocząć proces tłoczenia musi zamknąć zawór zasterowując go. Dopiero gdy komora jest szczelna, a dochodzi do tego w wyniku zmniejszania się objętości komory, wzrasta ciśnienia. Paliwo przedostanie się na stronę wysokociśnieniową, w momencie, gdy zawór wylotowy zostanie otwarty, a dochodzi do tego w przypadku gdy ciśnienie w komorze jest wyższe od ciśnienia na magistrali. W momencie, gdy w czasie trwania fazy tłoczenia osiągniemy odpowiednie ciśnienie na magistrali, sterownik wyłącza zawór regulacji wydatku, a to powoduje rozszczelnienie komory i tym samym kończy proces tłoczenia, a paliwo z komory dostaje się na stronę niskociśnieniową. Ciśnienie wówczas spada, a zawór wylotowy zamyka się przez różnicę ciśnień. Taka koncepcja także pozwala na sprężanie tylko i wyłącznie wymaganej ilości paliwa, aczkolwiek można zauważyć, że ze strony sterowania jest odwrotna. Ta koncepcja także ma charakter prostokątny, a jego częstotliwość jest równa częstotliwości skoku tłoczka, a zmniejszający się współczynnik wypełniania impulsu w okoliczności rosnącej prędkości obrotowej nie musi oznaczać zmniejszonego wydatku pompy, bo tłoczek pokonuje taką samą trasę, aczkolwiek w krótszym czasie. Typową usterką jest awaria elektroniczna, kiedy to przez brak zasterowania zaworu komora jest stale rozszczelniona i nie ma możliwości tłoczenia paliwa. Jednostka napędowa, która pracuje szybko, wykorzystuje zgromadzony na magistrali zasób paliwa, powodując tym samym spadek jego ciśnienia. W czasie kiedy ciśnienie na magistrali będzie niższe od ciśnienia paliwa podawanego przez elektryczną pompę paliwa to zawór wylotowy pompy wysokiego ciśnienia, podda się, tym samym umożliwiając przepływ paliwa ze strony niskociśnieniowej przez komorę, aż do magistrali wysokiego ciśnienia. Taka usterka nie powoduje zmian w pracy silnika, ponieważ nadal jest ona miękka i przyjemna, na magistrali jest ciśnienie równe ciśnieniu strony niskociśnieniowej, czyli 6,5 bara, aczkolwiek możemy zauważyć, że czas wtrysku będzie kilkukrotnie wydłużony wynoszący od około trzech do czterech ms. Jednostka napędowa pracuje w takim przypadku w trybie awaryjnym i ma bardzo ograniczoną moc.

 

Wtryskiwacz benzynowy współpracujący z pompą w układzie zasilania benzyny
Różne typy pracy pompy zasilającej wtryskiwacze benzyny

Komentarze

Autor: grudka Data: 22 października 2019

Podpowiem tylko że głośna praca pompy wysokiego ciśnienia i wszystkie inne kwestie najlepiej omawiać na stronie dotyczącej wtryskiwaczy, która też należy do tego serwisu, bo się nimi zajmują

Autor: motomaniak Data: 21 października 2019

Dokładnie tak jest z tymi usługami! Sporo pokazuje filmoteka Bosch ale najlepiej pojechać do warsaztatu w StW osobiście i zobaczyć, jakie tam mają pracownie

Autor: Bentley Data: 17 października 2019

@limpopo u nich jest cały kompleks usług, nie tylko regeneracja pomp CR Bosch, ale też sprawdzenie czy wymiana pompy common rail. Znają się na rzeczy

Autor: limpopo Data: 16 października 2019

Jeśli jest u Was dostępna również regeneracja pompy CR Bosch, to dzwonię i przywożę

Autor: KeDar Data: 15 października 2019

Ja też jestem zaskoczony że w benzyniakach są pompy.. Ale taka wiedza naprawdę się przydaje żeby mechanik nas później nie skroił niewiadomo za co :D

Autor: Matiu56 Data: 8 października 2019

Ciekawy i wyczerpujący artykuł o pompach w benzynie. Lecę czytać następne.

Autor: Marcin Data: 5 września 2019

@Kazimierz46 oczywiście że tak, taki sma system jak w autach z dieslem.

Autor: Kazimeirz46 Data: 3 września 2019

W benzynowych autach też są pompy???

Autor: Krysian Data: 27 sierpnia 2019

Ciekawy artykuł o tych wtryskach całych.

Autor: Jack45239 Data: 27 sierpnia 2019

Fajny artykuł, ciekawie i jasno napisany, aż chce się czytać :)

Autor: Rysiek Data: 22 sierpnia 2019

I znów wszystkie awarie to przez tę elektronikę, ehh to chyba nas zgubi, znaczy nasze portfele

Autor: Tomasz Data: 7 sierpnia 2019

O Autor ma na imię tak jak ja. Wszystkie Tomki to fajne chłopaki, pozdrawiam z Radomia!!!

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO

Wyszukaj w serwisie:

Zadzwoń i sprawdź +48 724 804 404
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 724 804 404
lub

Zostaw nam swój numer

Loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.