Wtrysk bezpośredni benzyny wyposażony jest w świece iskrowe, które zapalają mieszankę paliwowo-powietrzną utworzoną bezpośrednio w komorze spalania. W przeciwieństwie do wtrysku pośredniego lub wtrysku wielopunktowego (MPI), w tym rozwiązaniu wtryskiwacze benzynowe podają paliwo prosto do cylindrów. Tak zwany silnik GDI (Gasoline Direct Injection) łączy w sobie dynamikę i moc silnika benzynowego z oszczędnością diesla.
Posiada on dwa różne tryby pracy, które zależne są od obciążenia silnika w danej chwili. Podczas zwyczajnej, ekonomicznej jazdy spalana jest uboga mieszanka o obniżonej zawartości paliwa, z kolei przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu wzrasta zapotrzebowanie na moc. To powoduje przestawienie systemu na wtryskiwanie paliwa w dwóch porcjach - pierwszej podczas suwu ssania oraz drugiej podczas suwu sprężania. Umożliwia to zwiększenie stopnia sprężania bez ryzyka wystąpienia niebezpiecznego zjawiska spalania stukowego, a także gwarantuje większą sprawność i moc silnika.
Wtrysk bezpośredni ma wiele zalet wspomnianych powyżej, jednak nie jest on również pozbawiony wad. Przede wszystkim wprowadzanie coraz to bardziej nowocześniejszych rozwiązań technicznych spowodowało znaczne skomplikowanie konstrukcji tych silników. Co za tym idzie, wzrosły zarówno koszty ich produkcji, jak i ewentualnego serwisowania. Dodatkowo dość często występującą wadą bezpośredniego wtrysku paliwa wynikającą ze zwykłej eksploatacji jest gromadzenie się szkodliwego nagaru w układzie dolotowym. Powoduje on zauważalne obniżenie kultury pracy i pogorszenie funkcjonowania silnika - jak więc można sobie z nim poradzić?
Czyszczenie wtrysków benzynowych
Najlepszym sposobem na pozbycie się nagaru z wtryskiwaczy benzynowych jest poddanie ich gruntowemu czyszczeniu z zastosowaniem specjalistycznych maszyn. Dzięki technologii czyszczenia chemicznego oraz wykorzystaniu ultradźwięków można w krótkim czasie usunąć wszelkie osady oraz przywrócić pełną sprawność wtryskiwaczy.
Dodaj komentarz