Czy auto na benzynę ma wtryski?
Pytanie, czy benzyna ma wtryski wydaje się banalne, jednak warto wiedzieć, że samochód z silnikiem spalinowym zasilany benzyną także posiada wtryskiwacze w swoim układzie paliwowym. To właśnie one odpowiedzialne są za dostarczenie porcji paliwa odpowiadającej aktualnemu zapotrzebowaniu silnika w moc. Obecnie w pojazdach instalowane są najczęściej wtryskiwacze bezpośrednie, które konstrukcją przypominają te stosowane w układach Common Rail. Spośród wtryskiwaczy benzynowych wyróżnić możemy także te z wtryskiem wielopunktowym oraz jednopunktowym. Wtrysk jednopunktowy stosowany jest wyłącznie we wtryskiwaczach pośrednich. Jak sama nazwa wskazuje, paliwo w kolektorze dawkowane jest z jednego punktu do wszystkich wtrysków. Natomiast wtrysk wielopunktowy uzależniony jest od ilości cylindrów, więc paliwo dozowane jest w wielu punktach (przykładowo 4 cylindry-4 wtryskiwacze). Z uwagi na to, że wtryskiwacze benzynowe nie pracują pod tak dużym ciśnieniem oraz temperaturą (jak te w Dieslu), nie zużywają się tak szybko i są mniej podatne na usterki, a kiedy już takowa wystąpi, to najczęściej spowodowana jest zanieczyszczeniami. W takim przypadku sposobem naprawy wtryskiwaczy jest ich gruntowne czyszczenie przy pomocy ultradźwięków i metody termiczno-chemicznej. Jednak uszkodzenie wtryskiwacza benzynowego wiąże się z jego całkowitą wymianą.
Wtrysk paliwa w silnikach benzynowych. Zalety, wady i możliwe problemy – Wtryskiwacze w benzynie
Z pewnością dużą zaletą wtryskiwaczy benzynowych jest ich trwałość i mała awaryjność, przez co często wytrzymują nawet cały okres eksploatacyjny samochodu. Ich konstrukcja jest dość prosta, a koszty produkcji, jak i naprawy stosunkowo niskie. Z drugiej jednak strony wtryski benzynowe są nierozbieralne, co w przypadku uszkodzenia wiąże się z koniecznością wymiany całego podzespołu. Z racji tego, że takie wtryskiwacze nie wymagają tak dużych wartości ciśnienia do wtrysku paliwa, to dawka nie jest tak precyzyjna, jak w przypadku Common Rail. Wszystko to przekłada się na mniejsze możliwości w zakresie dynamiki jednostki napędowej.
1. Wtryskiwacze diesla czy wtryski benzyny? – Wtrysk jednopunktowy a wielopunktowy
Z pewnością trzeba wspomnieć, iż wtryskiwacze Diesla pracują w znacznie większych obciążeniach niż wtryski benzynowe, dlatego też zużywają się nieco szybciej i są bardziej podatne na różnego typu awarie. Będąc posiadaczem pojazdu z silnikiem spalinowym, warto wiedzieć, że może być on zasilany wtryskiem pośrednim lub bezpośrednim. Spośród nich wyróżnić możemy wtryskiwacze pośrednie jednopunktowe, jak i wtryskiwacze wielopunktowe pośrednie i bezpośrednie. Aktualnie większość tak zwanych benzyniaków zaopatrzona jest we wtryskiwacze bezpośrednie wielopunktowe, co oznacza, że paliwo dozowane jest w wielu punktach. W praktyce każdy wtryskiwacz przypisany jest osobnemu cylindrowi.
2. Benzynowe wtryski - czy zawsze niezawodne? - Jednopunktowy wtrysk paliwa zasada działania
Wtryskiwacze benzynowe uznawane są za mało awaryjne, a więc trwałe podzespoły układu paliwowego. Jeśli parametry ich pracy ulegają znacznemu pogorszeniu, to najprawdopodobniej jest to wina osadów i zanieczyszczeń nagromadzonych na elementach wtryskiwaczy. Jednopunktowy wtrysk paliwa dotyczy wtryskiwaczy pośrednich montowanych w starych generacjach systemu wtryskowego. Tego rodzaju wtryskiwacz docelowo zastąpił gaźnik. Jednopunktowy wtrysk paliwa w przeciwieństwie do wielopunktowego, nie zależy od ilości cylindrów, ponieważ paliwo w kolektorze dawkowane jest z jednego punktu do wszystkich wtryskiwaczy. Ciekawostką jest, że w niektórych pojazdach grupy VAG znajdziemy zarówno wtrysk pośredni, jak i bezpośredni.
3. Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? – Uszkodzone wtryski benzyna objawy
Kiedy wtryskiwacz ulega zużyciu lub uszkodzeniu, z pewnością odczujemy to w czasie jazdy, ponieważ niepoprawny sposób dawkowania zdecydowanie przełoży się na pracę silnika. Niesprawne wtryski spowodują szarpanie i niestabilną pracę jednostki napędowej, problemy z jej uruchomieniem czy nagłe gaśnięcie auta na luzie. Możemy spotkać się także z większym niż zwykle dymieniem z wydechu, ewidentnym spadkiem mocy, jak i słabszymi osiągami. Powyższe objawy, co prawda mogą sugerować awarię wtryskiwaczy, jednak mogą też świadczyć o uszkodzeniach w innym obszarze, dlatego niezbędna jest tutaj profesjonalna diagnostyka układu paliwowego.
Komentarze