
Udostępnij wpis
Wybierz województwo
Jeśli poszukujesz odpowiedzi na to, jakie zespoły i części można wyróżnić w układach wielopunktowych, spieszymy z odpowiedzią, że podstawowymi zespołami, które można wyodrębnić w układach tego typu, jest:
- zespół zasilania paliwem,
- zespół, którego zadaniem jest dostarczanie powietrza,
- zespół sterujący.
W kontekście układów wielopunktowych pierwszy z wymienionych zespołów składa się ze: zbiornika paliwa, przewodów paliwowych, elektrycznej pompy paliwa, filtra paliwa, magistrali paliwowej, regulatora ciśnienia paliwa.
Zespół doprowadzania powietrza składa się z: filtra powietrza, przepływomierza, przepustnicy, układu dodatkowego powietrza. Może być uzupełniony o układ doładowania oraz układ recyrkulacji spalin.
Podstawowym elementem zespołu sterującego jest kalkulator wtrysku, znany przede wszystkim jako centralna jednostka sterująca, która odbiera i przetwarza sygnały z czujników.
Taki wielopunktowy wtrysk paliwa, jego zasada działania polega na dostarczaniu paliwa do przewodu dolotowego. W tej konstrukcji wtrysku każdy cylinder ma dedykowany wtryskiwacz. Jednak jako grupa, wtryskiwacze tego typu mogą działać jednocześnie, parami lub sekwencyjnie, a sterowane są elektronicznie.
Podczas gdy wtrysk jednopunktowy, także elektroniczny jest realizowany za pomocą jednego wtryskiwacza, który dozuje benzynę do kolektora dolotowego przed przepustnicą, skąd przedostaje się ona do wszystkich cylindrów.

Jakie czujniki wykorzystuje się w układzie Bosch KE-Jetronic?
Odpowiedzią na pytanie, jakie czujniki wykorzystuje się w układzie Bosch KE-Jetronic, jest: sonda lambda, czujnik obrotów silnika, czujnik położenia przepustnicy - TPS, czujnik położenia i ruchu tarczy spiętrzającej przepływomierza, czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik.
Należy pamiętać, że mechaniczno-elektroniczny układ Bosch KE-Jetronic stosowany do połowy lat 90. XX w. jest rozwinięciem mechanicznego układu K-Jetronic opracowanego przez markę Bosch na początku lat siedemdziesiątych XX w.
