Udostępnij wpis
Wybierz województwo
Sprawność wtryskiwaczy benzynowych zależy od wielu czynników, które można podzielić na kilka głównych kategorii: jakość paliwa, warunki eksploatacyjne, stan techniczny pojazdu oraz konstrukcję wtryskiwaczy. Poniżej wyjaśnimy pokrótce, co dokładnie mamy na myśli;
1. Jakość paliwa:
- Czystość paliwa – wszelkie brudy w paliwie mogą zatkać wtryskiwacze, co w konsekwencji dojdzie do ich uszkodzenia.
- Skład chemiczny paliwa - paliwo o niewłaściwym składzie lub zawierające zbyt wiele dodatków może prowadzić do tworzenia się osadów na wtryskiwaczach.
2. Warunki eksploatacyjne:
- Temperatura pracy - wysokie temperatury mogą wpływać na osadzanie się węgla na końcówkach wtryskiwaczy, co zmniejsza ich efektywność.
- Styl jazdy - dynamiczna jazda z częstymi przyspieszeniami i hamowaniami wpływa na poprawne działanie wtryskiwaczy. Z kolei długotrwała praca na niskich obrotach może sprzyjać osadzaniu się zanieczyszczeń.
- Warunki atmosferyczne - wysoka wilgotność, duże zmiany temperatury czy zanieczyszczone powietrze również oddziałują na stan wtryskiwaczy.
3. Stan techniczny pojazdu:
- Systematyczne serwisowanie - regularne serwisowanie, w tym wymiana filtrów paliwa i czyszczenie układu wtryskowego, jest kluczowe dla utrzymania wtryskiwaczy w dobrym stanie.
- Stan układu paliwowego - nieszczelności w układzie paliwowym mogą powodować zanieczyszczenie paliwa oraz wdychanego powietrza.
4. Konstrukcja wtryskiwaczy:
- Jakość wykonania – wtryski wysokiej jakości są mniej podatne na zużycie i awarie. Producent i materiały użyte do produkcji mają więc ogromne znaczenie
- Typ wtryskiwaczy - istnieją różne typy wtryskiwaczy (np. wtryskiwacze bezpośrednie, wielopunktowe), a każdy z nich ma swoje specyficzne wymagania, które wpływają na ich trwałość i sprawność. Użytkownicy swoich pojazdów powinni więc zwracać szczególną uwagę na wymagania producentów.
SPRAWDŹ CENĘ
WYSZUKAJ PO NUMERZE VIN
Podaj VIN, a my dobierzemy wtryskiwacz, który idealnie pasuje do Twojego samochodu.
Od czego psują się wtryski benzynowe?
Wtryskiwacze benzynowe, kluczowe elementy układu zasilania paliwem w nowoczesnych silnikach spalinowych, mogą ulegać uszkodzeniu z różnych powodów. Oto najczęstsze przyczyny ich awarii:
- Zanieczyszczenia paliwa - niewłaściwa jakość paliwa, obecność wody, rdzy czy innych zanieczyszczeń w paliwie może prowadzić do zapchania wtryskiwaczy.
- Niewłaściwe ciśnienie paliwa - zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie paliwa może powodować uszkodzenia wtryskiwaczy. Zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do nadmiernego obciążenia mechanicznych elementów wtryskiwacza, natomiast zbyt niskie ciśnienie spowoduje ich niedostateczne smarowanie i chłodzenie.
- Zanieczyszczenia osadzające się we wtryskiwaczach - osady i nagary mogą formować się na końcówkach wtryskiwaczy, co utrudnia prawidłowy rozprysk paliwa. Powstają one najczęściej w wyniku spalania paliwa o niewłaściwej jakości lub w wyniku zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.
- Zużycie mechaniczne - wtryski, jak każde urządzenie mechaniczne, ulegają zużyciu z upływem czasu. Elementy takie jak iglice, uszczelki i sprężyny mogą się zużywać, dlatego co jakiś czas będą wymagały wymiany.
- Problemy z oprogramowaniem - w nowoczesnych samochodach sterowanie wtryskiwaczami jest często realizowane za pomocą skomplikowanych systemów elektronicznych i oprogramowania. Błędy w oprogramowaniu sterującym niestety wpłyną na pracę wtryskiwaczy.
Jak sprawdzić poprawność działania wtryskiwaczy benzynowych?
Jednym z kluczowych i najważniejszych etapów regeneracji wtryskiwaczy benzynowych jest ich dokładne testowanie przy użyciu specjalistycznych maszyn. Należy pamiętać, że proces ten musi być przeprowadzany wyłącznie za pomocą odpowiednich urządzeń, gdyż w przeciwnym razie wyniki testów mogą być niewiarygodne. Testowanie wtryskiwaczy benzynowych obejmuje precyzyjne badania elektroniczne, które mierzą ilościowo dawki wtryskowe przy różnych ciśnieniach i czasach otwarcia, a także analizują rozpylanie paliwa pod wysokim ciśnieniem.
Jak działa wtrysk benzyny?
Wtryskiwacz benzynowy działa na zasadzie reakcji magnesu wbudowanego w jego wnętrze na sygnał elektryczny. Kiedy cewka elektromagnesu przewodzi prąd, powoduje to uniesienie kotwicy oraz iglicy wtrysku benzyny. Końcówka iglicy otwiera lub zamyka wlot benzyny. Gdy cewka przestaje przewodzić prąd, pole magnetyczne zanika, co skutkuje zamknięciem otworu wtryskiwacza. Proces otwierania wtryskiwacza jest bardzo szybki, trwa tyle, ile przepływ prądu przez cewkę elektromagnesu. Problem pojawia się, gdy występuje różnica między rzeczywistym czasem otwarcia wtrysku a czasem wyznaczonym przez komputer samochodu.
Komentarze