Jak działa wtrysk pośredni? Sprawdź, ile wiesz!

W przypadku wtrysku pośredniego jednopunktowego (SPI), jest tylko jeden wtryskiwacz dostarczający paliwo do wszystkich cylindrów. Proces wtrysku paliwa rozpoczyna się od tłoczenia paliwa ze zbiornika przez pompę elektryczną. Następnie, po przejściu przez filtr paliwa, trafia ono do wtryskiwacza. Najpierw przechodzi przez regulator ciśnienia, a potem jest podawane przez wtryskiwacza, gdzie tworzy się mieszanka paliwowo-powietrzna. We wtrysku pośrednim paliwo miesza się w kolektorze i trafia do cylindra. W samochodzie z takim układem wtryskiwaczy w momencie zapłonu paliwo spala się generując energię. Wtrysk pośredni można podzielić na dwa rodzaje: jednopunktowy (SPI) i wielopunktowy (MPI). System wielopunktowego wtrysku paliwa w porównaniu z wtryskiem jednopunktowym oferuje głównie korzyści. Dzięki wykorzystaniu oddzielnych wtryskiwaczy na każdy cylinder możliwe jest precyzyjne kontrolowanie wielu parametrów w zależności od warunków pracy i zapotrzebowania. Jednak wadą tego systemu jest złożoność konstrukcji, co skutkuje wyższymi kosztami obsługi i produkcji. Wtrysku pośredniego nie montuje się w dzisiejszych czasach, dlaczego? Spowodowane jest to większą emisją szkodliwych spalin, mniejszą precyzją sterowania układem wtryskującym, dlatego został on wyparty przez inny układ wtryskujący. W dzisiejszych czasach wtrysk bezpośredni jest najbardziej popularnym podzespołem w nowoczesnych silnikach.
Czym różni się wtrysk pośredni od bezpośredniego?
Aktualnie stosuje się tylko wtryskiwacze bezpośrednie, stąd też można nazwać go „lepszym”, wynika to z zapłonu silnika. Benzynowe posiadają zapłon inicjowany w układzie elektrycznym w świecy zapłonowej. Na wybór wtrysków wpływają również rosnące oczekiwania dotyczące efektywności i redukcji emisji spalin. Dobór podzespołu zależy od rodzaju silnika, jego zastosowania i wymogów dotyczących wydajności. Wtryskiwacz bezpośredni w ostatnich latach jest najpopularniejszym i jedynym wybieranym podzespołem ze względu na wiele czynników:
- mniejsze zapotrzebowanie na wysokie sprężenie powietrza,
- lepsza wydajność na różnej prędkości obrotowej,
- precyzyjność i skuteczność w kontroli spalania,
- obniża temperaturę w cylindrze przy dużych obciążeniach silnika.
Co daje wtrysk pośredni?

W teraźniejszych czasach – praktycznie nic, gdyż rzadkością jest użytkowanie tego podzespołu. Pomimo wcześniejszego wykorzystywania wtryskiwacza pośredniego, dzisiaj możemy spotkać się z niewielką ilością samochodów z tym układem wtryskującym. Jedynymi z pojazdów, które posiadają ten podzespół to marki, tj. Polonez czy renault Clio I. Praktycznie jedynymi plusami tego systemu jest bardzo prosta budowa i bardzo niskie koszta związane z naprawą. Niestety nad zaletami znacznie przeważają wady:
- mniejsza moc silnika w porównaniu do wtryskiwaczy bezpośrednich,
- mniejsza precyzja w sterowaniu wtryskiem paliwa,
- znacznie niższa efektywność w spalaniu paliwa.
Jaki wtrysk jest lepszy?
Aktualnie stosuje się tylko wtryskiwacze bezpośrednie, stąd też można nazwać go „lepszym”, wynika to z zapłonu silnika. Benzynowe posiadają zapłon inicjowany w układzie elektrycznym w świecy zapłonowej. Na wybór wtrysków wpływają również rosnące oczekiwania dotyczące efektywności i redukcji emisji spalin. Dobór podzespołu zależy od rodzaju silnika, jego zastosowania i wymogów dotyczących wydajności. Wtryskiwacz bezpośredni w ostatnich latach jest najpopularniejszym i jedynym wybieranym podzespołem ze względu na wiele czynników:
- mniejsze zapotrzebowanie na wysokie sprężenie powietrza,
- lepsza wydajność na różnej prędkości obrotowej,
- precyzyjność i skuteczność w kontroli spalania,
- obniża temperaturę w cylindrze przy dużych obciążeniach silnika.
Komentarze