Wielopunktowy wtrysk paliwa jest obecnie coraz częściej spotykanym rodzajem zasilania występującym w nowoczesnych silnikach benzynowych o zapłonie iskrowym. W przeciwieństwie do wtrysku jednopunktowego, w tym rozwiązaniu zdecydowano się wyposażyć każdy cylinder silnika w osobny wtryskiwacz dostarczający paliwo. Stąd też najpopularniejsze silniki czterocylindrowe mają cztery wtryski benzyny. Są one połączone ze sobą wspólną listwą wtryskową, która utrzymuje odpowiednio wysoki poziom ciśnienia. Za sterowanie procesem dawkowania paliwa odpowiada komputer, który wysyła sygnały o otwarciu lub zamknięciu wtrysku z dokładnością do kilku milisekund.
Dzięki znacznie bardziej precyzyjnemu dawkowaniu możliwe jest zapewnienie zdecydowanie lepszych osiągów, jak i zmniejszenie zużycia paliwa, co przekłada się na większą wydajność i ekologiczność pojazdu. Z reguły wtryskiwacze benzyny występujące w systemach wielopunktowych są bardzo wytrzymałe i psują się dość rzadko. Najczęściej ich uszkodzenia i niewłaściwa praca wynika z zabrudzenia i zablokowania różnego rodzaju zanieczyszczeniami, w tym nagarem, jak i nieodpowiednim ciśnieniem paliwa. W takim przypadku wielu kierowców decyduje się na wymianę całego kompletu wtrysków na nowe. Mimo to w większości przypadków zabrudzone lub uszkodzone wtryskiwacze benzynowe da się naprawić, przywracając im pełną sprawność – jak to jednak zrobić?
Chemiczne czyszczenie wtryskiwaczy benzyny
Sprawdzonym sposobem na zabrudzone wtryski benzyny jest poddanie ich gruntownemu czyszczeniu chemicznemu. Pozwala to w krótkim czasie rozpuścić i wypłukać wszelkie osady, które są główną przyczyną problemów. Oprócz tego, aby naprawa mogła być kompletna, warto przeprowadzić staranną kalibrację parametrów wtrysków z wykorzystaniem specjalistycznych maszyn diagnostycznych. Po takim działaniu właściwości wtryskiwaczy benzyny, jak i charakterystyka ich pracy są nie do odróżnienia od fabrycznie nowych podzespołów.
Dodaj komentarz