Co daje kalibracja wtryskiwaczy benzynowych?

Kalibracja wtryskiwaczy daje nam przede wszystkim możliwość wysterowania ich czasu otwarcia. Parametrów wtryskiwaczy benzyny tj. ustalanie dawki paliwa, rozpylanie, rezystancja cewki czy ciśnienia, nie da się w żaden sposób skalibrować w porównaniu do wtrysków w Dieslu. Jednak najskuteczniejszym zabiegiem przywracającym prawidłowe działanie wtryskiwaczy jest ich czyszczenie. Dlaczego jest to tak istotne? Wartości podane przez producenta są niezwykle ważne dla funkcjonowania całego układu paliwowego, jak i samego silnika. Gdy cały układ jest niespójny i któryś ze wtryskiwaczy nie spełnia określonych norm, będzie to odczuwalne dla kierowcy w trakcie jazdy, a przede wszystkim będzie miało wpływ na jego bezpieczeństwo. By uniknąć sytuacji wspomnianych wyżej, najlepiej jak najszybciej udać się na kontrolę diagnostyczną do serwisu w celu pozbycia się problemu. Diagnostyka polega na zbadaniu wtryskiwacza i porównaniu dawki ze wzorcem proponowanym przez producenta. W praktyce żaden wtrysk nie jest taki sam, natomiast w trakcie oględzin jesteśmy w stanie zweryfikować, jak duże jest odchylenie od prawidłowych parametrów. Na tej podstawie podajemy sterownikowi informacje w postaci kodu, o ile należy skorygować dawki i czas otwierania, by zgadzały się z wartościami producenta.
Co się stanie, jak nie zakoduje wtrysku?
We wtryskiwaczach benzynowych kodowanie nie jest koniecznością jak w przypadku silniku diesla. Jednakże bardzo ważnym elementem jest funkcja autoadaptacyjna. Jeżeli nie zostaną usunięte wartości sterownika po wymianie wtryskiwaczy, podzespoły działać będą według starych/nieprawidłowych parametrów. Najczęstszymi objawami braku zakodowania wtryskiwaczy są:
- większa emisja spalin,
- zwiększone zużycie paliwa,
- nieprawidłowa praca silnika oraz metaliczny dźwięk przy określonych obrotach.
Co trzeba zrobić po wymianie wtryskiwaczy?

Po wymianie wtryskiwaczy należy przede wszystkim:
- uruchomić silnik pojazdu,
- sprawdzić ewentualnie pojawiające się wycieki lub ich brak,
- jeżeli wtryskiwacz jest kodowany, należy wprowadzić unikalny kod do sterownika,
- sprawdzić samochód poprzez jazdę próbną.
Po wymianie wtrysku, należy przeprowadzić adaptację. Parametry wtryskiwacza zmieniają się przy eksploatacji, natomiast sterownik monitoruje i uczy się zmian, więc bardzo ważny jest jego reset. Bez przeprowadzenia tej czynności wtryskiwacze działają tak samo, jak przed ich wymianą. Problemem jest więc pamięć sterownika, tzw. funkcja autoadaptacyjna.
Jak poprawić pracę wtryskiwaczy?
By poprawić pracę wtryskiwaczy, należy je wyczyścić. Problem z zanieczyszczeniem układu wtryskującego może wynikać z:
- brudu, który zebrał się na elemencie,
- złej jakości paliwa, które znacznie wpływa na długość życia i kondycję wtryskiwaczy,
- braku pracy silnika przez dłuższy czas.
Takie problemy usuwamy poprzez czyszczenie, które możemy wykonać dwoma sposobami:
- za pomocą maszyny, którą skutecznie usuwa zabrudzenia, wówczas układ paliwowy należy odpiąć, uruchomić pojazd, który pracuje wtenczas na paliwie z dolanym odpowiednim detergentem. Jest to zabieg, który nie wymaga demontażu części.
- demontaż uszkodzonego wtrysku i zamontowanie go na urządzeniu czyszczącym, które samoistnie wykona taki czyszczenie.
Nie zalecane jest wykonywanie takowych zabiegów czyszczących w domowym zaciszu, np. w garażu. Wymagają one odpowiednich narzędzi, tj., pompka, obsada, przewody, generator impulsów, a także odpowiednie środki czyszczące.
Komentarze