
Udostępnij wpis
Wybierz województwo
Budowa wtryskiwacza benzynowego, sterowanego sygnałem elektrycznym oraz zasilanego benzyną od góry, składa się z:
1. obudowy wtryskiwacza, na której dostrzec można dwa pierścienie uszczelniające przy dopływie oraz wypływie paliwa. Charakterystycznym elementem korpusu jest też wystające złącze elektryczne, przyjmujące sygnał elektryczny;
2. siatki filtracyjnej umiejscowionej wewnątrz wlotu paliwa;
3. iglicy wtryskiwacza z jej sprężyną powrotną;
4. cewki elektromagnetycznej i kotwicy elektromagnesu.
Taka budowa wtryskiwacza benzyny, choć prosta, wymaga stosowanie benzyny możliwie najlepszej jakości, by jak najbardziej wspierać funkcjonowanie jego mikroskopijnych podzespołów. Wtryskiwacze benzynowe, choć uznawane za wieczne, do tego stopnia, że wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia, do momentu ewentualnej usterki. Przyczynami nieprawidłowego funkcjonowania wtrysków jest zanieczyszczone paliwo, które powoduje między innymi zapchanie filtra sitkowego, niedomykanie się wtryskiwacza czy niedrożność otworu wylotowego.
Objawy, które wskazują na niepoprawne działanie wtryskiwaczy benzynowych, są odczuwalne ale niestety nie charakterystyczne. Kiedy pojawiają się sytuacje takie, jak trudności z uruchomieniem silnika, brak stabilności obrotów na biegu jałowym, utrata mocy silnika, zwiększony poziom zużycia paliwa, warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem w celu weryfikacji przyczyny.

Jak działa wtryskiwacz?
To, jak działa wtryskiwacz benzyny, jest kierowane przez sterownik. Na podstawie danych zebranych przez czujniki, wspomniany sterownik oblicza i wysyła impulsy elektryczne w celu otwarcia i zamknięcia wtryskiwacza. Odebrany przez cewkę impuls podnosi iglicę, otwierając wtryskiwacz. Zaniknięcie sygnału powoduje wciśnięcie iglicy przez sprężynę powrotną w otwór wylotowy, szczelnie zamykając podzespół.
Odpowiedzią na to, jak czyścić wtryskiwacze benzynowe jest poddanie ich profesjonalnej usłudze. Niestety znakomita większość warsztatów poleci kupno nowych podzespołów, jednak w przypadku gdy wtryskiwacz nie jest fizycznie uszkodzony (np. korpus jest połamany, czy stopiony), warto poddać go serwisowemu czyszczeniu. Taki proces jest w pełni bezpieczny dla elementu, a jego skuteczność potwierdza się badaniem, przeprowadzonym przez stosowany wyłącznie do tego celu tester.
