Udostępnij wpis
Wybierz województwo
Do wad bezpośredniego wtrysku benzyny z pewnością można zaliczyć:
• skomplikowaną konstrukcję,
• większe koszty produkcji i naprawy ze względu na wspomnianą konstrukcję,
• częstsze osadzanie się zanieczyszczeń na końcówkach wtryskiwacza,
• nadmiarowa produkcja tlenków azotu i nagaru ze względu na pracę na ubogich mieszankach paliwowo-powietrznych.
Producenci próbują walczyć z tymi problemami, np. poprzez zmniejszanie pojemności skokowej czy umieszczanie w układzie wtrysku specjalnych systemów oczyszczania. Kroki te mają za zadanie redukcję wpływu paliwa niskiej jakości na osiągi silnika oraz osadzanie się na bezpośrednim wtrysku benzyny nagaru. Mimo tych wad, GDI skutecznie wyparło pośredni wtrysk benzyny z nowych aut.
Jak dbać o silnik z bezpośrednim wtryskiem?
Przede wszystkim warto pamiętać o regularnej wymianie oleju co 10 000 – 15 000 km oraz stosowaniu dedykowanych preparatów. Jednym z popularniejszych jest Injection Reiniger od Liqui Moly, który pomaga usunąć osadzający się na końcówce wtryskiwacza koks czy nagar - wystarczy wlać go do baku co 5000 km. Dzięki temu silnik oraz same wtryskiwacze powinny pracować znacznie lepiej. Oczywiście sposób ten może nie okazać się tak skuteczny, jeżeli cały układ wtryskowy jest poważnie zabrudzony – warto kontrolować stan układu dolotowego, zaworów, cylindrów. Skutecznym rozwiązaniem jest przeprowadzenie co jakiś czas czyszczenia wtryskiwaczy w serwisie. Cena usługi nie jest wygórowana, a dzięki niej możliwe jest dokładne wyczyszczenie wtryskiwaczy benzynowych oraz zbadanie ich kondycji. Co więcej, wykonanie usługi skutecznie uchroni nas przed zakupem nowych wtryskiwaczy, których ceny mogą sięgać kilku tysięcy złotych
Co daje bezpośredni wtrysk paliwa?
To rozwiązanie umożliwia szybką wymianę mieszanki paliwowo-powietrznej nad tłokiem, przy jednoczesnym efekcie chłodzenia wnętrza cylindra poprzez wstrzykiwanie paliwa o niższej temperaturze. Ten proces skutkuje obniżeniem temperatury w obszarze denka tłoka i ścianek cylindra. To z kolei przyczynia się do zwiększenia stopnia sprężania w silniku. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie wydajności silnika i eliminacja ryzyka niepożądanego zjawiska spalania stukowego paliwa. Z tego powodu silnik z bezpośrednim wtryskiem opinie ma w głównej mierze pozytywne i cieszy się tak wielką popularnością.
Jaki wtrysk jest lepszy?
Wtrysk bezpośredni a pośredni – dylemat każdego kierowcy, który można zakończyć stwierdzeniem, że wtrysk bezpośredni jest lepszy, bo obecnie znajdziemy go w większości aut. Pochylając się nad bezpośrednim wtryskiem i budową tego układu, dojedziemy do wniosku, że pod względem osiągów i spalania paliwa niskiej jakości, bije inne systemy na głowę. Natomiast w momencie, gdy w naszej głowie pojawia się dylemat bezpośredni wtrysk benzyny a LPG, pod względem technicznym ciężko jest połączyć GDI z LPG – warto zwrócić uwagę na fakt, że łatwiej będzie zamontować gaz w układzie pośredniego wtrysku paliwa. Przed instalacją gazu, warto dowiedzieć się jak działa wtrysk w silniku benzynowym.
Komentarze