Obecnie wtrysk typu bezpośredniego sterowany elektronicznie można spotkać w coraz to większej liczbie nowoczesnych pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe. Jego zasada działania polega na tym, że wtryskiwacz jest umieszczony w cylindrze, gdzie wtryskuje paliwo bezpośrednio do komory spalania. Całym procesem wtryskiwania paliwa zarządza sterownik silnika. Dzięki temu możliwa jest szybka wymiana mieszanki paliwowo-powietrznej i podniesienie stopnia sprężania.
Sterowany elektronicznie wtrysk bezpośredni występuje w takich silnikach, jak na przykład FSI, IDE, HPi, F4, JTS itp. Cechą charakterystyczną aut zasilanych w ten sposób jest bardzo duża precyzja wtrysku, co obejmuje zarówno dawkowanie oraz ciśnienie paliwa. To z kolei przekłada się na dużo lepszą dynamikę pracy silnika przy zachowaniu niskiego spalania.
Bezpośredni wtrysk paliwa ma jednak swoje wady. Kolejne udoskonalania tego typu zasilania spowodowały znaczne skomplikowanie konstrukcji, jak i zwiększenie kosztów produkcji i ewentualnego serwisowania.
Ponadto jednym z istotnym problemów tego rozwiązania jest także osadzanie się szkodliwego nagaru w kanałach dolotowych i trzonkach zaworów, co powoduje znaczny spadek osiągów silnika oraz wzrost zużycia paliwa. Dzieje się tak dlatego, że w przeciwieństwie do wtrysku pośredniego, kanały i zawory przy wtrysku bezpośrednim nie są obmywane paliwem, a drobne cząsteczki zanieczyszczeń stopniowo się na nich gromadzą. Stanowi to duży kłopot dla prawidłowego funkcjonowania układu paliwowego, jak i jego żywotności - co więc można z tym zrobić?
Czyszczenie wtrysków benzyny
Bez wątpienia najlepszym sposobem na zabrudzone, zanieczyszczone wtryskiwacze benzyny jest poddanie ich gruntownemu czyszczeniu chemicznemu z zastosowaniem specjalistycznych urządzeń. Dzięki temu rozwiązaniu można skutecznie pozbyć się wszelkich osadów, co w połączeniu z regulacją parametrów wtryskiwaczy pozwala przywrócić ich pełną sprawność.
Dodaj komentarz